משפחה

ריכוז גבוה של ApoB במבוגרים צעירים מנבא טרשת עורקים בגיל העמידה (J Am Coll Cardiol)

במבוגרים צעירים בגילאי 18-30 שנים עם רמות ApoB (Apolipoprotein B) גבוהות מהממוצע קיים סיכון מוגבר להתפתחות הסתיידות עורק כלילי עד גיל העמידה, כך עולה מניתוח נתוני מחקר CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults), שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

מטרת המחקר הייתה לכמת את הקשר בין apoB ובין וחוסר ההתאמה בין apoB ו-LDL או כולסטרול שאינו HDL במבוגרים צעירים, ולמדוד את מדד ההסתיידות בעורק כלילי (CAC או Coronary Artery Calcium) בגיל העמידה.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר עוקבה, רב-מרכזי, שכלל מבוגרים בגילאי 18-30 שנים. כל המשתתפים גויסו עם נתונים מלאים אודות גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל apoB ומדד CAC לאחר 25 שנים. נוכחות CAC הוגדרה בנוכחות מדד Agatston חיובי, לא-אפסי, כפי שנקבע לפי בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת. רמות apoB הבסיסיות סווגו לשלישונים לפי חציון apoB, LDL ו-Non-HDL.

ניתוח הנתונים כלל מידע אודות 2,794 משתתפים (גיל ממוצע של 25 שנים, מדד מסת גוף ממוצע של 24.5 ק”ג למטר בריבוע). להלן ממוצע פרופיל השומנים של המשתתפים: כולסטרול כולל: 177.3 מ”ג לד”ל , LDL: 109.9 מ”ג לד”ל, Non-HDL Cholesterol: 124 מ”ג לד”ל, HDL: 53 מ”ג לד”ל ו-apoB: 90.7 מ”ג לד”ל. חציון ריכוז טריגליצרידים עמד על 61 מ”ג לד”ל.

בהשוואה לשליש התחתון של רמות apoB, סיכויים גבוהים יותר להתפתחות CAC לאחר 25 שנים תוארו בשליש האמצעי (יחס סיכויים של 1.53) ובשליש העליון (יחס סיכויים של 2.28), על-בסיס מודלים מתוקנים לגורמי סיכון מסורתיים. ניתוח הנתונים הצביע על קשר בין רמות ApoB גבוהות ורמות LDL או חוסר התאמה של רמות Non-HDL Cholesterol, ובין CAC לאחר 25 שנים (יחס סיכויים של 1.55 ויחס סיכויים של 1.45, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר מנה-תגובה בין apoB במבוגרים צעירים ובין נוכחות הסתיידות עורקים כליליים באמצע החיים, ללא תלות בנוכחות גורמי סיכון מקובלים למחלות לב וכלי דם.

J Am Coll Cardiol 2016; 67:193201

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה