משפחה

הנחיות חדשות מטעם ה-USPSTF לבדיקות סקר דו-שנתיות לסרטן שד מגיל חמישים (Ann Intern Med)

פעם נוספת, צוות המשימה ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) פרסם עדכון להנחיות לבדיקות סקר לסרטן שד משנת 2009, עם המלצה מעודכנת להשלים בדיקות ממוגרפיה בנשים בגילאי 50-74 שנים אחת לשנתיים.

ההנחיות שונות מאלו של ה-ACS (American Cancer Society), NCCN (National Comprehensive Cancer Network) וקבוצות אחרות בטווח הגיל המומלצים ותדירות בדיקות הסקירה.

טיוטת ההנחיות העדכנית מטעם ה-USPSTF נותרה ללא שינוי משמעותי מההנחיות משנת 2009. ההנחיות הסופיות, ביחד עם הנתונים התומכים והערכות העורכים, פורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Annals of Internal Medicine.

צוות המשימה בחן את העדויות אודות התועלת של בדיקות סקר לסרטן שד בהפחתת שיעורי התמותה הספציפיים לסרטן שד ושיעורי התמותה מכל-סיבה, כמו גם את היארעות סרטן שד מתקדם ותחלואה על-רקע הטיפול; נזקים עקב בדיקות סקר לסרטן שד; מאפייני הבדיקות הדיגיטאליות כבדיקת סקר עיקרית ובדיקות עזר נוספות בנשים עם רקמת שד צפופה יותר. בנוסף, המומחים בחנו מודלי החלטות שונים להערכת הגיל האופטימאלי להתחלת והפסקת בדיקות הסקירה ומרווחים בדיקות הממוגרפיה המומלצים; כיצד צפיפות השד, הסיכון לסרטן שד והיקף התחלואה משפיעים על המאזן בין העלות והתועלת של בדיקות ממוגרפיה; ומספר המקרים של סרטן שד על-רקע קרינה ומקרי תמותה על-רקע גישות שונות לבדיקות סקירה המבוססות על ממוגרפיה.

ההמלצות תקופות לנשים אסימפטומטיות בגילאי 40 שנים ומעלה, ללא היסטוריה של סרטן שד קודם או אבחנה קודמת של נגע בשד בסיכון גבוה, ואלו שאינן בסיכון גבוה לסרטן שד בשל מוטאציה גנטית ידועה (דוגמת מוטאציה בגן BRCA1 או BRCA2, או תסמונות אחרות של סרטן שד משפחתי), או היסטוריה של קרינה לחזה בגיל צעיר.

ה-USPSTF ממליץ על בדיקות סקר דו-שנתיות, המבוססות על ממוגרפיה, בנשים בגילאי 50-74 שנים (דרגת המלצה B). ההחלטה להתחלת ביצוע בדיקות ממוגרפיה בנשים לפני גיל 50 שנים הינה החלטה פרטנית. נשים הסבורות כי התועלת האפשרית עולה על הסיכונים האפשריים עשויות לבחור להתחיל בבדיקות הסקירה הדו-שנתיות בגילאי 40-49 שנים (המלצה בדרגה C).

ה-USPSTF קובע כי העדויות הזמינות כיום אינן מספקות בכדי להעריך את מאזן תועלת ונזקים עקב בדיקות ממוגרפיה בנשים בגילאי 75 שנים ומעלה (המלצה בדרגה I). צוות המשימה מסכם כי העדויות הזמינות אינן מספקות להערכת התועלת והנקים של בדיקת DBT (Digital Breast Tomosynthesis) כבדיקת סקר עיקרית לסרטן שד (המלצה בדרגה I). עוד עולה מההנחיות  כי העדויות הזמינות אינן מספקות להערכת המאזן בין תועלת ונזקים של בדיקות סקר נוספות לסרטן שד, המבוססות על אולטרה-סאונד שד, בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, DBT, או אמצעים אחרים בנשים עם רקמת שדיים צפופה ותוצאה שלילית בבדיקת ממוגרפיה (המלצה בדרגה I).

Ann Intern Med. Published online January 12, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה