משפחה

שימוש יתר בבדיקות הדמיה יקרות נפוץ במחלקות לרפואה דחופה (JAMA Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine, עולה כי יותר ויותר חולים בחדרי מיון משלימים בדיקות CT, גם חולים בהם לא צפויה תועלת ואלו בסיכון הגבוה ביותר לנזקי הבדיקה. מעבר לסיכון עקב קרינה מייננת, לבדיקות אלו סיבוכים נוספים, בהם זיהוי ממצאים אקראיים ואבחנת-יתר ובעקבות זאת בדיקות אבחנתיות וטיפולים העלולים לגרום לנזק.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים שנאספו בין השנים 2001-2010 ומצאו כי במהלך עשר השנים האחרונות תועדה עליה של פי ארבע בהיקף השימוש בבדיקות CT בחדרי מיון להערכת תסמינים נשימתיים (מ-2.2% בשנים 2001-2002 ל-9.4% בשנים 2009-2010).

למרות עליה בהיקף השימוש בבדיקות ההדמיה לא חלה עליה בשיעור מתן מרשמים לטיפול אנטיביוטי או אשפוזים לבתי חולים. במקום זאת, יותר ויותר חולים שוחררו לביתם ללא אבחנה במהלך עשר שנות המחקר.

בתגובה למחקר טוענים מומחים בתחום כי העליה בשימוש בבדיקות CT עשויה לשקף פשוט את ההתבססות המוגברת של רופאים על בדיקות הדמיה בשיקולים הקליניים. עם זאת, למרות שלבדיקות הדמיה עשויה להיות חשיבות רבה לאבחנה נכונה, הנחיית טיפול ושיפור התוצאות בחולים, בדיקות אלו כרוכות גם בעלות מוגברת וחשיפה מוגברת של החולים לקרינה.

JAMA Intern Med. Published online December 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה