משפחה

יעדי לחץ דם המבוססים על הערכת הסיכון עדיפים על יעדים אוניברסאליים (Lancet)

תוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת Lancet, תומכות בגישת הפחתת ערכי לחץ דם ללחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית והתאמת יעדי לחץ דם באופן פרטני לכל מטופל, בהתאם להיסטוריה של מחלות לב וכלי דם, מחלת לב כלילית, אירועים מוחיים, סוכרת, אי-ספיקת לב ומחלת כליות כרונית.

הסקירה כללה למעלה מ-600,000 חולים בלמעלה מ-100 מחקרים ומצאה כי טיפול להורדת לחץ דם הפחית משמעותית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כולל אירועים מוחיים ואי-ספיקת לב, וכן הביא לירידה בשיעורי התמותה מכל-סיבה, כמעט ללא תלות ברמות לחץ הדם והמחלות ברקע.

החוקרים חיפשו אחר מחקרים גדולים בנושא הפחתת לחץ דם וכללו את כל המחקרים האקראיים להערכת טיפול תרופתי להפחתת לחץ דם עם מעקב של לפחות 1,000 שנות-אדם, שפורסמו בין ינואר 1966 ועד נובמבר 2015.

מהתוצאות עלה כי טיפול להפחתת לחץ דם לווה בהפחתה משמעותית בסיכון לתוצאי סיום קליניים חשובים, באופן פרופורציונאלי לדרגת הירידה בלחץ הדם. לכל ירידה של 10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, ובאופן בלתי-תלוי בלחץ הדם הבסיסי ובמחלות ברקע, תועדה ירידה בסיכון היחסי של 20% לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, 17% למחלת לב כלילית, 27% לאירועים מוחיים, 28% לאי-ספיקת לב ו-13% לתמותה מכל-סיבה.

הפחתת לחץ דם סיסטולי לא השפיעה משמעותית על שיעורי אי-ספיקת כליות (סיכון יחסי של 0.95).

עם זאת, התועלת של הטיפול השתנתה בנוכחות שתי מחלות רקע: בחולים עם סוכרת או מחלת כליות כרונית הירידה בסיכון לאירוע קרדיווסקולארי מג’ורי הייתה גדולה יותר פרופורציונאלית, בהשוואה לחולים ללא מחלות רקע אלו.

ממצאי המחקר תומכים בגישת טיפול ליעד לחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית, כמו גם טיפול לאיזון יתר לחץ דם בחולים בסיכון מוגבר למחלות לב ואירועים מוחיים, ללא תלות בלחץ הדם הבסיסי. הם גם תומכים בשינוי ההנחיות האחרונות שפורסמו בנוגע להפחתת לחץ דם ותומכות בהגדרת יעדים פחות אינטנסיביים ולהגדיר יעדים מבוססי-סיכון של המטופלים.

Lancet 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה