הערכת חשיבות תוצאות בדיקות דם סמוי בצואה (BMC Fam Pract)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Family Practice מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר שנועד לבחון את השימוש בבדיקת דם סמוי בצואה (iFOBT או immunochemical faecal occult blood test) בקרב רופאי משפחה, מהם עולה כי אמנם מדובר בכלי עזר נפוץ, אך דרושים מחקרים נוספים והנחיות מבוססות-ראיות בכדי לקבוע באילו מקרים וכיצד יש להמשיך בבירור נרחב יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאב בטן מוביל מטופלים רבים לפנות לרופא המטפל, ועל רופאי המשפחה מוטלת המלאכה לזהות מטופלים עם חשד לסרטן מעי גס ורקטום בהם יש מקום לבירור נוסף. השימוש בבדיקת דם סמוי בצואה (iFOBT או Immunochemical Faecal Occult Blood Test) הינו כלי עזר בטיפול ראשוני, אך לא ברור כיצד לפרש תוצאות אלו. ממחקרים עולה כי תוצאות שליליות מלוות בסיכון מוגבר לעיכוב באבחנה של סרטן מעי גס ורקטום, וכי בחלק מהמטופלים עם תוצאות חיוביות לא נערך בירור נוסף. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון מהם הגורמים המעלים את חשדם של רופאי משפחה לסרטן מעי גס ורקטום ולבחון את הגישות שלהם לבירור נוסף, עם דגש מיוחד לשימוש בבדיקת דם סמוי בצואה.

החוקרים התבססו על ראיונות חצי-מובנים שנערכו עם 11 רופאים בשבדיה וסיווגו את הנתונים לקטגוריות לזיהוי הגורמים שהובילו את הרופאים לחשוד באפשרות של סרטן מעי גס ורקטום וכיצד התקדמו בנושא זה: “האזנה זהירה – עם מודעות לחסרונות” – האזנה לדברי המטופל תוארה כחיונית, אך קיים הסיכון להטיה, לדוגמא, עקב הסברים אישיים של המטופל. “בדיקות העשויות לסייע – בדיקת דם סמוי בצואה עלולה לסבך את האבחנה” – כל הרופאים השתמשו בבדיקות דם סמוי בצואה בהיקף שונה. בהעדר הנחיות בנושא, כולם מצאו את הדרך שלהם לפרש את התוצאות ולהמשיך בבירור. “להפנות או לא להפנות – דרושים גבולות בטחון” – חוסר ודאות תוארה כחלק מהעבודה היומיומית וההתמודדות איתה נעשתה בדרכים שונות. תסמינים לא-ספציפיים עשויים לנבוע מסרטן מעי גס ורקטום ולכן תתכן הצדקה להמשך בירור. “צבירת בטחון – אך לצד צניעות” – עם צבירת ניסיון, רופאי משפחה צברו בטחון בהחלטותיהם אך גם היו זהירים יותר.

מהתוצאות עולה כי אמנם השימוש בבדיקות דם סמוי בצואה נערכו לעיתים קרובות ככלי עזר, אך זוהו הבדלים ניכרים בפירוש תוצאות הבדיקה והמשך הבירור בהתאם לתוצאות. התהליך האבחנתי דומה לניווט בין טיפות, תוך נסיון להביא לתוצאות הטובות ביותר עבור המטופל.

BMC Fam Pract. 2015;16(153)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה