משפחה

מה בין דום נשימה מרכזי בשינה ובין הסיכון לפרפור פרוזדורים בגברים מבוגרים? (Am J Respir Crit Care Med)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין דום נשימה מרכזי בשינה ונשימת Cheyne Stokes ובין עליה בסיכוי לפרפור פרוזדורים, בפרט בגברים בגילאי 76 שנים ומעלה.

החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי מדגם שכלל 843 גברים מבוגרים ללא פרפור פרוזדורים בתחיל הדרך, במשך תקופה ממוצעת של 6.5 שנים. הגברים השלימו הערכות מדד AHI (Apnea:Hypopnea Index), נוכחות דום נשימה מרכזי או חסימתי בשינה, נוכחות נשימת Cheyne Stokes ומשך זמן השינה עם ריוויון חמצן של מעל 90%.

בחישוב הסיכוי של הנבדק לפתח פרפור פרוזדורים, החוקרים לקחו בחשבון נתוני גיל, גזע, מדד מסת גוף, מחלות לב-ריאה, צריכת אלכוהול, קוצב לב, פרופיל שומנים, תרופות למחלות לב וסוג דום נשימה (מרכזי או חסימתי).

בגברים עם דום נשימה מרכזי בשינה תועד סיכוי גבוה פי 2.58 לפרפור פרוזדורים, בהשוואה לגברים ללא הפרעת הנשימה בשינה, ובגברים עם דום נשימה מרכזי בשינה ונשימת Cheyne Stokes תועדה עליה דומה בסיכון (יחס סיכויים של 2.27). עם זאת, בגברים עם דום נשימה חסימתית בשינה או היפוקסמיה, לא תועדה עליה בסיכון לפרפור פרוזדורים.

במשתתפים בגילאי 76 שנים ומעלה עם הפרעות נשימה מרכיות תועדו סיכויים גבוהים בהרבה לפרפור פרוזדורים: סיכוי גבוה כמעט פי 10 עם דום נשימה מרכזי וסיכוי גבוה פי 6.31 עם דום נשימה מרכזי ונשימות Cheyne Stokes. לסיכויים אלו רווח בר-סמך רחב לאור מספר מקרים מועט של פרפור פרוזדורים. בגברים המבוגרים תועדה גם עליה של פי 1.22 בסיכוי לפרפור פרוזדורים עם כל עליה של חמש יחידות במדד AHI.

Am J Respir Crit Care Med. Published online November 23, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה