משפחה

מחקר COURAGE : אין תועלת מאוחרת להכנסת תומכנים מוקדמת במחלת עורקים כלילית יציבה (N Engl J Med)

מתוצאות הארכת המעקב אחר חולים שלקחו חלק במחקר COURAGE עולה כי בחולים עם מחלה כלילית יציבה אין תועלת הישרדותית מאוחרת עם התערבות כלילית מילעורית כגישת טיפול ראשונית, בשילוב עם טיפול תרופתי אופטימאלי, בהשוואה לטיפול תרופתי אופטימאלי בלבד. ממצאי המחקר לאחר מעקב ממוצע של 12 שנים עולים בקנה אחד עם התוצאות המוקדמות.

לפני מחקר COURAGE, מרבית הקרדיולוגים ההתערבותיים הניחו כי התערבות כלילית מילעורית המכוונת לעורק הכלילי האחראי לאיסכמיה תוביל לתוצאות טובות יותר וככל הנראה תביא לשיפור הישרדותי. עם זאת, כעת נראה כי אין הבדל הישרדותי לאחר שנות מעקב רבות.

כפי שפורסם תחילה, במחקר COURAGE לא זוהו הבדלים משמעותיים בעקבות התערבות כלילית מילעורית בשיעורי תוצא הסיום המשולב שכלל תמותה מכל-סיבה או אוטם לבבי לא-פטאלי ולא זוהו הבדלים בתוצאי הסיום הלבביים האחרים לאחר חציון מעקב של 4.6 שנים. הניתוח הנוכחי כלל מעקב ארוך יותר ונועד לבחון אם ישנה תועלת הישרדותית בטווח הארוך להתערבות כלילית מילעורית.

החוקרים אספו נתוני הישרדות לאחר המחקר אודות 1,211 משתתפים (53% מהמשתתפים במחקר המקורי), עם חציון מעקב של 11.9 שנים.

שיעורי התמותה בטווח הארוך היו למעשה זהים עם התערבות כלילית ראשונית בהשוואה לטיפול תרופתי ראשוני בלבד (25% לעומת 24%). מניתוח רב-משתנים עלה כי יחס הסיכון להתערבות כלילית מילעורית בהשוואה להעדר התערבות זו עמד על 1.03.

ניתוחים קודמים של נתוני COURAGE ניסו לזהות תתי-קבוצות של חולים בהם צפויה תועלת להתערבות כלילית מוקדמת, אך לא זוהו קבוצות בהן ישנה תועלת הישרדותית בעקבות התערבות זו. בדומה, במחקר הנוכחי כללו החוקרים רק חולים עם פרופיל סיכון מעט גבוה יותר, בהשוואה לפרופיל הסיכון בכלל אוכלוסיית המחקר, ולא הצליחו לזהות תועלת הישרדותית להתערבות כלילית מילעורית. עם זאת, השיעור הגבוה של פרוצדורות רה-וסקולריזציה במהלך המעקב עשוי להפחית את הסיכוי לזהות הבדלים בתמותה בין שתי קבוצות המחקר.

N Engl J Med 2015; 373:1937-1946

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה