משפחה

האם לפרצי אימון גופני קצרים השפעה חיובית על הבריאות הקרדיווסקולארית? (Med Sci Sports Exerc)

במאמר שפורסם בכתב העת Medicine & Science in Sports & Exercise עולה כי צברי אימונים קצרים בעצימות בינונית-עד-גבוהה מספקים הגנה מפני התפתחות יתר לחץ דם, אך לא מפני השמנה, במבוגרים בגיל העמידה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לתועלת אופטימאלית, מומלצת פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה, לפרק זמן ממושך של לפחות עשר דקות. עם זאת, התפרצויות קצרות של פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה במשך פחות מעשר דקות הן נפוצות יותר ביומיום. לא ברור אם מקטעים קצרים של פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה מספקים הגנה נוספת מפני התפתחות יתר לחץ דם והשמנה במבוגרים בגיל העמידה.

החוקרים אספו נתונים אודות היקף הפעילות הגופנית במחקר Coronary Artery Risk Development in Young Adults, כמו גם נתוני לחץ דם ומדד מסת גוף, בבדיקות שנערכו לאחר 20 ו-25 שנים. היקף פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה סווג לשניים: 10 דקות רציפות ומעלה או מקטעים קצרים של עד 10 דקות. להערכת הקשר בין מקטעים קצרים של פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה והיארעות יתר לחץ דם והשמנה לאורך חמש שנים, החוקרים חישבו את יחס הסיכויים המתוקן וערפלנים אפשריים.

מבין 1,531 ו-1,252 משתתפים ללא יתר לחץ והשמנת-יתר, בהתאמה, לאחר עשרים שנים (גיל 45.2, מדד מסת גוף של 29.0), 14.8% ו-12.1% פיתחו יתר לחץ דם והשמנה לאחר 25 שנים. בקרב המשתתפים במחקר בשליש העליון של מקטעים קצרים של פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה תועד סיכוי נמוך ב-31% להתפתחות יתר לחץ דם לאחר חמש שנים, בהשוואה לאלו בשליש התחתון. החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בין מקטעים קצרים של פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה ובין היארעות השמנה.

Med Sci Sports Exerc. 2015;47(11):2353-2358

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה