משפחה

הנחיות חדשות בנוגע לפעילויות ספורט מאושרות לחולים עם QT מאורך ומחלות לב וכלי דם אחרות (Circulation)

עשר שנים לאחר פרסום ההמלצות מכינוס Bethesda Conference, איגודי ה-AHA (American Heart Association) ו-ACC (American College of Cardiology) עדכנו את ההנחיות וההמלצות לביסוס קריטריוני ההיתר והפסילה של ספורטאים תחרותיים עם מחלות לב וכלי דם.

המסמכים הסופיים הם פרי עבודתם של 15 צוותי משימה, במשך למעלה משנתיים וכוללים כמעט את כל הנקודות החל מבדיקות סקירה לפני השתתפות לזיהוי מחלות לב וכלי דם ועד המלצות לאישור ופסילת ספורטאים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית, מחלת לב מולדת, מחלת מסתמים, מחלת אבי עורקים, יתר לחץ דם, מחלה כלילית, הפרעות קצב והולכה, מחלות של תעלות ועוד.

עוד ישנן המלצות בנוגע לשימוש בחומרים ותרופות לשיפור ביצועים וביסוס תכניות פעולה בזמן חירום, כולל החייאת לב ריאה ושימוש במכשירי AED (Automated External Defibrillator). במסמך הסופי, צוות המשימה מתייחס גם להיבטים חוקיים של אחריות רפואית וקריטריוני פסילה.

למרות האופי השמרני של ההמלצות, בפעם הראשונה המומחים הקלו על קריטריוני ההכללה של חלק מהספורטאים התחרותיים עם מחלות קרדיווסקולארים מסוימות, דוגמת אלו עם תסמונת הארכת מקטע QT (LQTS).

ההנחיות החדשות מאמצות מודל שהוא יותר מבוסס החלטות משותפות, כאשר הרופאים והמטופלים דנים בנוגע לסיכונים והתועלת ומנסים להגיע להחלטה פרטנית.

משנת 2005, חולים עם תסמונות LQTS נפסלו מכל תחרויות הספורט. עם זאת, בהנחיות החדשות המומחים כותבים כי סביר להתיר לספורטאים ללא-תסמינים עם תסמונת LQTS להשתתף בכל ספורט תחרותי, כל עוד נוקטים באמצעי זהירות מסוימים, דוגמת הימנעות מתרופות המביאות להארכת מקטע QT ורכישת מכשיר AED אישי כחלק מציוד הספורט האישי שלהם. בנוסף, על אנשי בית הספר או הקבוצה להכין מראש תכנית פעולה בשעת חירום לכל תלמיד.

ההמלצות בנוגע לאלו עם תסמונות LQTS תקפות גם לחולים עם CPVT (Cathecolaminergic Polymorphic Ventricular Tachycardia), תסמונת ברוגדה, תסמונת רה-פולריזציה מוקדמת, פרפור חדרים אידיופטי או תסמונת מרווח QT קצר, מסווגת כהמלצה בדרגה IIa.

בחולים עם התקנים מושתלים, דוגמת אלו עם ICD, המומחים ממליצים להתיר השתתפות בתחרויות ספורט על-בסיס העדויות החדשות. בדומה להמלצות אחרות, על הרופא והמטופל לערוך דיון בנוגע לסיכונים הספציפיים בכל ספורט, אך הם כותבים כי השתתפות בתחרויות ספורט מסוג 1A (באולינג, קריקט, גולף, ירי או יוגה) סביר בקרב ספורטאים ללא הפרעת רפרוף חדרים או פרפור חדרים, שדרשה מכת חשמל למשך לפחות שלושה חודשים (דרגה IIb,, רמת עדויות C).

בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית, ההמלצות החדשות דומות לקודמות, כאשר המומחים ממליצים להימנע ספורט תחרותי אינטנסיבי. באלו עם ביטוי קליני שאינו חד משמעי ניתן לחרוג מהכלל ולהתיר ספורט בעצימות נמוכה, דוגמת באולינג. אין מקום להשתלת ICD בחולי קרדיומיופתיה היפרטרופית רק למטרת השתתפות בספורט בעצימות גבוהה.

Circulation 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה