מה בין דיאטה ים תיכונית ובין נפח המוח? (Neurology)

נתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Neurology מספקים עדויות נוספות להשפעה החיובית של דיאטה ים תיכונית על המוח. מהתוצאות עולה כי בקרב קשישים ללא-דמנציה, באלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית נפח המוח היה גדול יותר, בהשוואה לאלו עם היענות פחותה לדיאטה ים תיכונית, כאשר ההבדלים בין הקבוצות הקבילו לכחמש שנות גיל.

מדובר במחקר חתך בו התבססו החוקרים על נתונים בדיקת MRI (Magnetic Resonance Imaging) מ-674 משתתפים (גיל ממוצע של 80.1 שנים), ללא דמנציה, שלקחו חלק במחקר מולטי-אתני, מבוסס-קהילה. נתונים אודות הרגלי הצריכה התבססו על שאלוני תזונה. נפח כלל המוח, נפח כלל החומר האפור, נפח כלל החומר הלבן, עובי הקורטקס הממוצע ונפח אזורי או עובי הקורטקס נקבעו על-בסיס בדיקות MRI בעזרת תכנת FreeSurger. החוקרים בחנו את הקשר בין  דיאטה ים תיכונית (מדד 0-9) ובין נפח ועובי המוח, תוך תקנון לגיל, מין, מוצא אתני, רמת השכלה, מדד מסת גוף, סוכרת ותפקוד קוגניטיבי.

בהשוואה לאלו שהקפידו פחות על דיאטה ים תיכונית (0-4), היענות גבוהה יותר (5-9) לוותה בעליה של 13.11 מ”מ בנפח המוח, 5.0 מ”מ בנפח החומר האפור ו-6.41 מ”מ בנפח החומר הלבן. צריכה רבה יותר של דגים וצריכה מעטה של בשר לוו בנפח חומר אפור גדול יותר. צריכת בשר מעטה לוותה בנפח מוח גדול יותר. צריכת דגים רבה לוותה בעליה של 0.019 מ”מ בעובי הקורטקס הממוצע.

החוקרים זיהו קשר בין נפח קורטקס הסינגולייט, אונה פריאטלית, אונה טמפוראלית והיפוקמפוס ועובי הקורטקס של האזור הפרונטאלי העליו ובין הגורמים התזונתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב קשישים, היענות לדיאטה ים תיכונית מלוו באטרופיה מוחית נמוכה יותר, עם השפעה הדומה לחמש שנות גיל. צריכה רבה של דגים וצריכה מעטה של בשר מהוות שני מרכיבים מרכזיים התורמים לתועלת של דיאטה ים תיכונית על מבנה המוח.

Neurology. Published online October 21, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה