משפחה

סרטון החייאת לב-ריאה מביא לשיפור תהליכי קבלת החלטות בחולים עם ממאירות מתקדמת (מתוך כנס ה-PCOS)

סרטון וידאו המסביר אודות החייאת לב-ריאה סייע בהדרכת חולים עם ממאירות מתקדמת בנושא הסיכונים והתועלת של הפרוצדורות והביא לשיפור הבנתם את הבחירות האפשריות במהלך הטיפול בחולה הנוטה למות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס ה-Palliative Care in Oncology Symposium.

בקרב חולים עם ממאירות מתקדמת שצפו בסרטון בנושא החייאת לב-ריאה הסיכוי לסירוב לפעולות החייאה היה גבוה יותר, והמודעות שלהם בנוגע לאפשרויות העומדות בפניהם הייתה גדולה יותר. לדברי החוקרים, בעוד שרופאים משתמשים לעיתים קרובות במילים בכדי לתאר התערבויות רפואיות, תיאור מילולי מוגבל וסרטון וידאו עשוי להציע הדמיה מציאותית ומדויקת יותר וכן להתאים ציפיות בכל הנוגע לפרוצדורות רפואיות.

מדגם המחקר כלל 116 חולים מאושפזים עם ממאירות מתקדמת, שחולקו באקראי לקבוצת משתתפים שצפו בסרטון וידאו בן שלוש דקות המדגים מאמצי החייאת לב-ריאה (52 משתתפים) או קבוצה שקיבלה טיפול אונקולוגי סטנדרטי (64 משתתפים). בתחילת המחקר ולאחר ההתערבות, החולים נשאלו אם ברצונם לעבור החייאה במידת הצורך.

לפני ההקצאה האקראית, התשובות היו דומות בשתי הקבוצות: 63% מהמשתתפים שצפו בסרטון ו-58% מהביקורות השיבו בחיוב, ו-6% לעומת 8% השיבו כי אינם בטוחים בדעתם. לאחר ההקצאה האקראית, המשתתפים שצפו בסרטון נטו הרבה יותר להשיב כי אינם מעוניינים באמצעי החייאה, בהשוואה למשתתפים בקבוצת הביקורת (81% לעומת 58% ,p=0.03), עם שכיחות נמוכה יותר של תשובה כי אינם בטוחים בדעתם (4% לעומת 8%, p=0.03).

בתום המחקר, המשתתפים בשתי הקבוצות נשאלו חמש שאלות וקיבלו נקודה אחת לכל תשובה נכונה. מדד הידע הממוצע היה גבוה יותר באלו שצפו בסרטון (4.3 לעומת 3.2). כמעט 100% מהמשתתפים בשתי הקבוצות השיבו נכונה להצהרה כי החייאת לב-ריאה הינה פרוצדורה רפואית המבוצעת בחולים במטרה לאתחל את פעילות הלב. החולים בקבוצת ההתערבות ענו נכונה בשכיחות גבוהה יותר על השאלות הבאות:

  • מרבית החולים עם ממאירות מתקדמת לאחר מאמצי החייאה בבית החולים שורדים ועוזבים את בית החולים (לא נכון).

  • מרבית החולים עם ממאירות מתקדמת לאחר מאמצי החייאה סובלים מסיבוכים מעטים עקב פרוצדורות אלו (לא נכון).

  • כל החולים עם ממאירות מתקדמת לאחר מאמצי החייאה או תחת הנשמה מלאכותית מטופלים ביחידות טיפול נמרץ (נכון).

  • כמה חולים קשים לאחר מאמצי החייאה בבית החולים שורדים ומשתחררים לביתם: מעט (נכון), כמעט כולם, או כמחצית?

  • חולים שצפו בסרטון הוידיאו דיווחו כי חשו בנוח במהלך הצפיה בסרטון ורובם ימליץ לאחרים המתמודדים עם דילמות דומות.

    מתוך כנס ה-PCOS

    לידיעה במדסקייפ

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה