משפחה

טיפול בחסמי ביתא במהלך ניתוח לא-לבבי מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם (JAMA Intern Med)

טיפול רציף בחסמי ביתא לאיזון יתר לחץ דם במהלך ניתוח לא-לבבי עשוי להביא לעליה בסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה בתוך שלושים ימים באוכלוסיה בסיכון נמוך יחסית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת JAMA Internal Medicine. ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שכללו חולים בסיכון גבוה יותר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים על-רקע טיפול ארוך-טווח בחסמי ביתא בחולים עם יתר לח דם ללא-סיבוכים, המיועדים לניתוח לא-לבבי.

החוקרים התבססו על הרשומות הרפואיות באשפוז ועל נתוני הטיפול התרופתי מחוץ לאשפוז, באמצעות מדגם דני ארצי של חולים עם יתר לחץ דם ללא-סיבוכים, שטופלו בלפחות שתי תרופות לאיזון יתר לחץ דם (חסמי ביתא, תיאזידים, חסמי תעלות סידן, או מעכבי רנין-אנגיוטנסין) ועברו ניתוח לא-לבבי בין 2005-2011.

התוצא העיקרי של המחקר היה הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר שלושים ימים (תמותה קרדיווסקולארית, אירוע מוחי איסכמי לא-פטאלי, אוטם שריר לב לא-פטאלי) ותמותה מכל-סיבה.

המאפיינים הבסיסיים של 14,644 החולים שטופלו בחסמי ביתא (65% נשים, גיל ממוצע של 66 שנים) היו דומים לאלו של 40,676 חולים שקיבלו תרופות אחרות לאיזון לחץ הדם (57% נשים, גיל ממוצע של 65.9 שנים). שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים לאחר שלושים ימים עמד על 1.3% בחולים שטופלו בחסמי ביתא, בהשוואה ל-0.8% בחולים שלא טופלו בחסמי ביתא (p<0.001).

הטיפול בחסמי ביתא לווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בשילוב של שתי תרופות עם מעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין (יחס סיכויים של 2.16), חסמי תעלות סידן (יחס סיכויים של 2.17) ותיאזידים (יחס סיכויים של 1.56), בהשוואה לקבוצת הייחוס של עיכוב ציר רנין-אנגיוטנסין ותיאזידים. התוצאות היו דומות עם שיעורי התמותה מכל-סיבה.

הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים על-רקע טיפול בחסמי ביתא היה בולט במיוחד בחולים בגילאי 70 שנים ומעלה (מספר נדרש לנזק של 140), בגברים (מספר נדרש לנזק של 142) ובניתוח אקוטי (מספר נדרש לנזק של 97), בהשוואה לחולים מתחת לגיל 70 שנים, נשים וחולים שעברו ניתוח אלקטיבי, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול לאיזון יתר לחץ דם בחסמי ביתא עשוי להוביל לסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים סביב הניתוח ולעליה בשיעורי התמותה מכל-סיבה בחולים עם יתר לחץ דם ללא-סיבוכים.

JAMA Intern Med 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה