ההשלכות הבריאותיות של משקאות ממותקי סוכר (J Am Coll Cardiol)

סירופ תירס עתיר פרוקטוז זכה לכותרות שליליות רבות בשנים האחרונות, אך מדובר רק באחד המרכיבים במשקאות ממותקי סוכר להם השלכות רפואיות שליליות, כך עולה מסקירת ספרות חדשה שהתמקדה במשקאות ממותקי סוכר.

מטרת הסקירה הייתה לספק עדכון בנוגע לעדויות הקושרות בין צריכת משקאות ממותקי סוכר ובין סיכון למחלות לבביות ומטבוליות, עם דגש על חשיבות פרוקטוז.

לדברי החוקרים, משקאות ממותקי סוכר מהווים כיום את המקור העיקרי לתוספי סוכר בדיאטה (כ-50%). ארגון הבריאות העולמי המליץ על הגבלת צריכת תוספי סוכר לעד 10% מכלל הצריכה האנרגטית. במאמר הנוכחי הם מספקים סקירה של הנתונים אודות תחליפים אפשריים למשקאות ממותקי סוכר: מים אפשריים, קפה ותה ללא ממתיקים מתקבלים על הדעת, בעוד שמיצי פירות ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים פחות אידיאליים.

המסר החשוב ביותר למטופלים הוא כי משקאות ממותקי סוכר מלווים בעליה במשקל, סוכרת, מחלות לב וגאוט וכי מומלץ להחליף את צריכתם באפשרויות בריאות יותר במטרה לשפר את המצב הרפואי. מצד שני, פרוקטוז במוצרי מזון דוגמת פירות וירקות אינו מהווה בעיה מאחר ונספג לאט יותר עקב תכולת הסיבים בפירות וירקות, בעוד שפרוקטוז במשקאות נספג במהירות.

משקאות קלים המכילים תוספי סוכר תורמים לעליה במשקל מאחר ואינם מעוררים תחושת שובע, עם הגדלת הצריכה האנרגטית. לאור התכולה הגבוהה של סוכר הנספג במהירות, הם משרים עליה חדה ברמות הסוכר והאינסולין בדם.

פרוקטוז במשקאות אלו תורם גם הוא להצטברות השמנה ויסארלית, דיסליפידמיה ומשקעי שומן עקב עליה בייצור שומנים בכבד. פרוקטוז עשוי גם להביא לעליה בייצור חומצה אורית, שנקשרה עם גאוט ותנגודת לאינסולין.

בשלב זה, החוקרים ממליצים לרופאים להסביר למטופליהם על החסרונות של צריכת משקאות ממותקי סוכר והעדיפות של משקאות דיאטטיים עם החלפתם בהדרגה במים או קפה/תה ללא ממתיקים.

J Am Coll Cardiol. Published online September 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה