משפחה

הסבירות לאנגינה לאחר אוטם שריר הלב דומה עם ובלי מחלת עורקים כלילית חסימתית (Eur Heart J Qual Care Clin Outcomes)

בחולים ללא עדות למחלת עורקים כלילית חסימתית, הסבירות לאנגינה לאחר אוטם שריר הלב גדולה לפחות כמו זו שתוארה בחולים עם מחלת עורקים כלילית חסימתית, עם שיעורים של אחד מכל ארבעה חולים כאלו במהלך מעקב של עד שנה אחת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת European Heart Journal Quality of Care and Clinical Outcomes.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים לאחר אוטם שריר הלב ללא מחלת עורקים כלילית חסימתית, קיים סיכון מוגבר להישנות אירועים איסכמיים, אך שכיחות אנגינה לאחר אוטם שריר הלב לא תוארה בעבר.

בקרב חולים לאחר אוטם שריר הלב שעברו אנגיוגרפיה, החוקרים בחנו את שיעורי אנגינה בתחילת הדרך, לאחר חודש, שישה חודשים ושנה אחת, על-בסיס שאלון Seattle Angina Questionnaire. מודל סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין העדר מחלת עורקים כלילית חסימתית (הוגדרה כהיצרות אפיקרדיאלית של מעל 70% או היצרות עורק שמאלי ראשי של מעל 50%) ואנגינה.

בקרב 5,539 חולים לאחר אוטם שריר הלב מ-31 בתי חולים בארצות הברית (גיל ממוצע של 60 שנים, 68% גברים), ב-6.9% לא הייתה עדות אנגיוגרפית למחלת עורקים כלילית חסימתית. שיעור הנשים היה גבוה יותר בקבוצת החולים ללא מחלת עורקים כלילית חסימתית (בהשוואה לאלו עם מחלת חסימתית, 57% לעומת 30%), כמו גם שיעור החולים הלא-לבנים (51% לעומת 24%), ואלו עם אוטם שריר הלב ללא עליות מקטע ST (87% לעומת 51%).

מניתוח הנתונים עלה כי בחולים ללא מחלת עורקים כלילית חסימתית תועדה שכיחות נמוכה יותר של אנגינה לפני אוטם שריר הלב, אך עם שכיחות גבוהה יותר של אנגינה ומצב בריאותי גרוע יותר לאחר השחרור. לאחר תקנון למשתנים סוציו-דמוגרפיים וקליניים, הסיכון לאנגינה לאחר אוטם שריר הלב היה דומה בחולים ללא לעומת אלו עם מחלת עורקים כלילית חסימתית. בקרב חולים ללא מחלת עורקים כלילית חסימתית, דיכאון והימנעות מטיפול עקב עלויות נקשרו בקשר בלתי-תלוי עם אנגינה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר אוטם שריר הלב, בחולים ללא מחלת עורקים כלילית חסימתית שיעורי אנגינה היו גבוהים לפחות כמו בחולים עם מחלת עורקים כלילית חסימתית. מאחר וחולים אלו אינם מועמדים לרה-וסגקולריזציה, דרושות גישות אחרות לטיפול באנגינה לשיפור המצב הרפואי ואיכות החיים של החולים.

Eur Heart J Qual Care Clin Outcomes 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה