משפחה

תומכן מצופה Everolimus הטוב ביותר לטיפול בהיצרות חוזרת בתומכן (Lancet)

בחולים המפתחים היצרות חוזרת בתוך התומכן לאחר התערבות כלילית מילעורית עם תומכן מצופה תרופה, הטיפול בתומכן מצופה Everolimus (EES או Everolimus-Eluting Stent) הביא לתוצאות האנגיוגרפיות והקליניות הטובות ביותר, עם סיכון נמוך יותר להיצרות חוזרת וצורך ברה-וסקולריזציה, בהשוואה לטיפולים אחרים.

מדובר במטה-אנליזה שכללה 27 מחקרים עם קרוב ל-6,000 משתתפים, להשוואת גישות טיפול שונות במקרים של היצרות חוזרת בתומכם.

ממצאי הסקירה מספקים עדות משמעותית התומכת בגישת טיפול דומה בכל מקרה בשל היצרות חוזרת בתומכן כלילי. לדברי החוקרים, ניתן לשקול שתי גישות כאשר בוחנים אפשרויות טיפול בהיצרות חוזרת בתומכן: התערבות כלילית מילעורית עם הכנסת תומכן EES לאור תוצאות אנגיוגרפיות וקליניות טובות יותר בהשוואה לגישות טיפול אחרות, או בלון מצופה-תרופה לאור האפשרות לתוצאות טובות ללא תוספת שכבת תומכן.

במסגרת הסקירה שבחנה עדויות ישירות ובלתי-ישירות ממחקרים קליניים, נתונים אנגיוגרפיים לאחר 6-12 חודשים היו זמינים עבור 84% מהמשתתפים במחקרים. התערבות כלילית מילעורית עם EES הינה הגישה היעילה ביותר, עם הבדל של 9.0%- בהשוואה לבלון מצופה תרופה. בדומה, תומכן EES היה יעיל יותר משמעותית בהפחתת אחוז קוטר ההיצרות בהשוואה לתומכנים מצופי Sirolimus ו-Paclitaxel ובהשוואה לברכיתרפיה, תומכן מתכת ערום או אנגיופלסטיה עם בלון.

בלון מצופה תרופה הינה הגישה השניה ביעילותה, אם כי הירידה באחוז קוטר ההיצרות לא היתה שונה משמעותית בהשוואה לתומכנים מצופי Sirolimus ו-Paclitaxel. התערבות כלילית מילעורית עם EES להיצרות חוזרת בתומכן לוותה גם בסיכון מופחת משמעותית לרה-וסקולריזציה של נגע המטרה, בהשוואה לכל גישות הטיפול האחרות.

היתרון של EES במצבים אלו עשוי לנבוע מפרופיל המבנה שלו, היעילות האנטי-פרוליפרטיבית של החומר הפעיל והתכונות הביולוגיות והעמידות לקרישיות של ציפוי הפולימר. החוקרים מוסיפים כי ל-EES בטיחות ויעילות מוכחת במחקרים שונים.

Lancet 2015; 386:655-664

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה