משפחה

תנגודת לאינסולין בגיל מבוגר עשויה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי (JAMA Neurol)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת JAMA Neurology עולה קשר בין תנגודת לאינסולין ובין מטבוליזם מופחת של סוכר במוח וירידה בתפקוד הזיכרון במבוגרים בסיכון למחלת אלצהיימר. 

מדגם המחקר כלל 150 מבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, בגיל ממוצע של 60.7 שנים, שהשלימו בדיקות קוגניטיביות, בדיקת דם בצום ובדיקת FDG-PET של המוח בתחילת המחקר. המשתתפים לקחו חלק בתכנית WRAP (Wisconsin Registry for Alzheimer’s Prevention), מדגם מבוסס קהילה עם נתונים אודות היסטוריה משפחתית של מחלת אלצהיימר. מבין 150 משתתפים, 108 היו נשים (72%), 103 משתתפים עם היסטוריה משפחתית של מחלת אלצהיימר (68.7%), 61 משתתפים (40.7%) עם אלל APOE ε4 ו-7 עם סוכרת מסוג 2 (4.7%).

החוקרים זיהו קשר מובהק בין מדדי HOMA-IR (Homeostatic Model Assessment of Peripheral Insulin Resistance) גבוהים יותר ובין מטבוליזם סוכר גלובאלי נמוך יותר (P<0.01) ומטבוליזם סוכר אזורי נמוך יותר (p<0.05) באזורים נרחבים של האונות הפרונטאליות, לטארליות, פריאטליות וטמפוראליות.

הקשר היה בולט במיוחד בחלק המדיאלי של האונה הטמפוראלית השמאלית, עם קורלציה בין מטבוליזם סוכר מופחת באזור זה ובין תפקוד גרוע יותר במבחנים להערכת זיכרון מיידי ומושהה.

מעבר לממצאים לפיהם בחולים עם עמידות לאינסולין מטבוליזם סוכר נמוך יותר במוח, החוקרים זיהו גם קשר בין קליטה מופחתת של סוכר באזורי המוח ובין ירידה ביכולת הזיכרון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תנגודת לאנסולין, מרכיב מרכזי בסוכרת, עשויה להביא לעליה בסיכון למחלת אלצהיימר בעקבות שינוי אופן ניצול הסוכר ע”י המוח.

JAMA Neurol. Published online July 27, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה