משפחה

האם יש עדיפות להתערבות פולשנית מוקדמת בחולים עם NSTE-ACS? (מתוך JACC)

מנתונים חדשים ממחקר RITA-3 (Randomized Intervention Trial of Unstable Angina) עולה כי גישת התערבות פולשנית מוקדמת “שגרתית” בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST (NSTE-ACS או Non-ST-segment-elevation Acute Coronary Syndrome), אינה עדיפה על גישה שמרנית יותר בכל הנוגע לשיפור התוצאות הקליניות בטווח הארוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחקר RITA-3 נערכה השוואה של תוצאות גישת התערבות פולשנית מוקדמת שגרתית (אנגיוגרפיה כלילית ורה-וסקולריזציה מיוקרדיאלית, בהתאם להתוויה הקלינית) ובין גישה פולשנית סלקטיבית (אנגיוגרפיה כלילית להישנות איסכמיה בלבד) בחולים עם NSTE-ACS. לאחר חציון של חמש שנות מעקב, גישת התערבות פולשנית שגרתית לוותה בירידה של 24% בסיכויים לתמותה מכל-סיבה.

כעת מדווחים החוקרים על התוצאות לאחר עשר שנים, להערכת ההשפעה של גישה פולשנית שגרתית על התמותה בטווח הארוך.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 1,810 חולים עם NSTEACS לטיפול פולשני שגרתי או פולשני סלקטיבי. כל המשתתפים השלימו ביקורי מעקב שנתיים במשך עד חמש שנים, והתמותה תועדה לאחר מכן על-בסיס מאגרי הנתונים הקיימים.

במהלך עשר שנים, לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה בין שתי הקבוצות (תמותה מכל-סיבה: 25.1% לעומת 25.4%, p=0.94 ותמותה קרדיווסקולארית: 15.1% לעומת 16.1%, p=0.65 עם גישה פולשנית שגרתית לעומת סלקטיבית, בהתאמה). מניתוח רב-משתנים עלו מספר גורמים מנבאים בלתי-תלויים לתמותה לאחר עשר שנים: גיל, אוטם קודם של שריר הלב, אי-ספיקת לב, הרגלי עישון, סוכרת, קצב לב וצניחות מקטע ST.

מדד GRACE (Global Registry of Acute Coronary Events) מעודכן לאחר השחרור שימש לחישוב מדד הסיכון הפרטני של כל מטופל ולסיווג המשתתפים לסיכון נמוך, סיכון בינוני וסיכון גבוה. הסיכון לתמותה בתוך עשר שנים השתנה משמעותית מ-14.4% בקבוצת הסיכון הנמוך ל-56.2% בקבוצת הסיכון הגבוה. שיעורי התמותה הללו לא היו תלויים בקבוצת הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היתרון של הפחתת תמותה עם התערבות פולשנית שגרתית שתועד לאחר חמש שנים, נחלש במהלך מעקב ארוך יותר, ללא עדות להבדלים לאחר עשר שנים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת גישות ההתערבות בחולים עם NSTEACS.

JACC 2015; 66:511-520

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה