משפחה

מה בין שונות בלחץ הדם בין ביקורים ובין תחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם? (Ann Intern Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים כי שונות רבה יותר במדידות לחץ דם סיסטולי בין ביקורים מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ותמותה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לרוב מתייחסים לשונות בלחץ הדם בין ביקורים במרפאות כשינויים אקראיים בלחץ הדם של המטופלים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין שונות מביקור לביקור בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי ובין תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי, עם ניתוח פוסט-הוק של מחקר ALLHAT (Antihypertensive and Lipid Lowering Treatment to Prevent Heart Attack Trial). מדגם המחקר כלל 25,814 משתתפים ממחקר ALLHAT.

שונות בין ביקורים בלחץ הדם הסיסטולי כסטיית התקן של מדידות לחץ דם סיסטולי משבעה ביקורים במהלך תקופה של 6-28 חודשים לאחר גיוס למחקר ALLHAT. המשתתפים ללא מחלות לב וכלי דם במהלך 28 החודשים הראשונים למעקב היו במעקב מהביקור לאחר 28 חודשים ועד לתום המעקב הפעיל במחקר ALLHAT. התוצאים כללו מחלת לב כלילית פטאלית או אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, תמותה מכל-סיבה, אירוע מוחי ואי-ספיקת לב.

במהלך המעקב תועדו 1,194 אירועים של מחלת לב כלילית או אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, 1,948 מקרי תמותה, 606 אירועים מוחיים ו-921 מקרים של אי-ספיקת לב. לאחר תקנון רב-משתנים, כולל ללחץ  הדם הסיסטולי, יחס הסיכון בהשוואת משתתפים בחמישון העליון של סטיית התקן של לחץ  הדם הסיסטולי, אל מול אלו בחמישון התחתון (14.4 מ”מ כספית ומעלה לעומת פחות מ-6.5 מ”מ כספית) עמד על 1.30 למחלת לב כלילית פטאלית או אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, 1.58 לתמותה מכל-סיבה, 1.46 לאירועים מוחיים ו-1.25 לאי-ספיקת לב. עוד זוהה קשר בין שונות רבה יותר בין ביקורים בלחץ הדם הדיאסטולי ובין אירועים קרדיווסקולארים ותמותה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הפחתת השונות במדדי לחץ דם מביאה להפחתת הסיכון לתחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

Ann Intern Med. Published online 28 July 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה