משפחה

רמות גבוהות על ויטמין C עשויות להפחית את הסיכון למחלת לב איסכמית ותמותה (Am J Clin Nutr)

למרות עדויות רבות לפיהן תזונה בריאה משפיעה לטובה על בריאות הלב, מממצאים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition עולה כי ההגנה על הלב עשויה לנבוע מעליה ברמות וויטמין C הודות לצריכה רבה של פירות וירקות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-87,000 משתתפים במחקר CGPS (Copenhagen General Population Study) וכ-10,000 משתתפים במחקר Copenhagen City Heart Study, כל המשתתפים היו לבנים וסיפקו דגימות דנ”א שהיו זמינות להערכה.

הקצאה מנדליאנית שימשה לההערכת התוצאים, מאחר ומבוססת על ההנחה כי ההורשה של וריאנט גנטי מההורים לצאצאים אינה תלויה בסביבה; לפיכך, וריאנטים גנטיים המשנים או רמות וויטמין C או משמשים כסמנים לרמות הויטמין מספקים כלי אידיאלי להערכת ריכוז הוויטמין.

רמות ויטמין C נמדדו בדגימות דם מ-3,512 משתתפים במחקר CGPS. בנוסף, 83,256 משתתפים ממחקר CPGS חולקו לארבע קבוצות על-בסיס תדירות צריכת פירות וירקות: כמעט אף פעם (6,369), פחות מפעם ביום (17,576), פעם ביום (28,517) ולפחות פעמיים ביום (30,794).

בתת הקבוצה שצרכה את הכמות הגדולה ביותר של פירות וירקות תועד סיכון נמוך יותר משמעותית למחלת לב איסכמית, בהשוואה לקבוצה שצרכה את הכמות המעטה ביותר (יחס סיכון מתוקן של 0.87, P=0.01), כמו גם סיכון נמוך יותר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.80, p<0.001). תוצאות דומות תועדו עם צריכת פירות בלבד או צריכת ירקות בלבד.

החוקרים כותבים כי הממצאים הצביעו על עליה הדרגתית בריכוז וויטמין C בדם עם הגדלת צריכת פירות.

מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי באלו עם רמות גבוהות גנטית של וויטמין C תועדו סיכונים נמוכים יותר, אם כי רווח בר סמך לא היה מובהק סטטיסטית. למרות זאת, החוקרים כותבים כי לא ניתן להתבסס על הנתונים לשלול כי התועלת של תזונה נכונה, לפחות בחלקה, נובעת מריכוז גבוה של וויטמין C.

Am J Clin Nutr 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה