מה בין סיבולת לב ריאה ובין פרפור פרוזדורים? (J Am Coll Cardiol)

מנתונים נוספים עולה תועלת לשינוי אורחות חיים, כאשר במחקר הנוכחי מצאו החוקרים כי סיבולת לב-ריאה מסייעת בהקלה על תסמיני פרפור פרוזדורים וכן מנבאת הישנות הפרעת הקצב בחולים שמנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה מעלה את הסיכון לפרפור פרוזדורים. סיבולת לב-ריאה טובה יותר מהווה גורם מגן מפני התפתחות פרפור פרוזדורים בשמנים, עם זאת, ההשפעה על הישנות הפרעת הקצב או התועלת של שיפור סיבולת לב-ריאה אינם ידועים.

מחקר CARDIO-FIT (Cardiorespiratory Fitness on Arrhythmia Recurrence in Obese Individuals with Atrial Fibrillation) הינו מחקר תצפיתי שכלל 308 חולים ומצא כי באלו עם סיבולת לב-ריאה טובה יותר בתחילת הדרך תועדו שיעורי הישרדות ללא הפרעת קצב שהיו גבוהים יותר במהלך מעקב במשך למעלה מארבע שנים, בהשוואה למשתתפים עם סיבולת לב ריאה נמוכה או אף סבירה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את חשיבות סיבולת לב-ריאה והתועלת האינקרמנטלית של שיפור הסיבולת על איזון מקצב הלב בחולים שמנים עם פרפור פרוזדורים.

מבין 1,415 חולים עם פרפור פרוזדורים, ב-825 מדד מסת הגוף עמד על 27 ק”ג למ”ר ומעלה. למשתתפים אלו הציעו החוקרים לקחת חלק בתכנית אימונים מותאמת אישית. לאחר אי-הכללת חולים שלא ענו על הקריטריונים למחקר, מדגם המחקר כלל כאמור, 308 חולים שהשלימו מבחן מאמץ להערכת שיא MET (Metabolic Equivalent). במטרה להעריך קשר מנה-תגובה, סיבולת לב-ריאה סווגה כנמוכה (פחות מ-85%), הולמת (86-100%) וגבוהה (מעל 100%). ההשפעה של שיפור סיבולת לב-ריאה נקבעה על-פי שיפור אובייקטיבי בכושר הגופני בתום המעקב (2 MET ומעלה לעומת פחות מ-2 MET). הולטר אק”ג במשך 24 שעות שימש להערכת מקצב הלב ושאלונים שימשו להערכת חומרת הפרעת הקצב.

מהתוצאות עולה כי לא היו הבדלים במאפיינים הבסיסיים או במשך המעקב בין קבוצות המשתתפים שסווגו על-פי סיבולת לב-ריאה. הישרדות ללא הפרעת קצב הייתה הגבוהה ביותר בחולים עם סיבולת לב-ריאה גבוהה בהשוואה לאלו עם סיבולת לב-ריאה הולמת או נמוכה (p<0.001). נטל הפרעת הקצב וחומרת התסמינים פחתו משמעותית בקבוצת החולים בהם חל שיפור של 2 MET ומעלה בסיבולת לב-ריאה, בהשוואה לאלו בהם חל שיפור קטן יותר (p<0.001). ההישרדות ללא הפרעת קצב עם וללא גישות לאיזון מקצב הלב הייתה הגבוהה ביותר באלו עם שיפור גדול יותר בסיבולת לב-ריאה, בהשוואה לאלו עם שיפור קטן יותר (p<0.001).

מניתוח רב משתנים עלה כי סיבולת בסיסית, שיפור בסיבולת לב-ריאה וירידה במשקל זוהו כגורמים מנבאים של התוצאות. שיפור של 2 יחידות ומעלה במדדי MET בסיבולת לב ריאה הובילה לעליה של פי שתיים בסיכויי הישרדות ללא הפרעת קצב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סיבולת לב-ריאה מנבאת הישנות הפרעת קצב בחולים שמנים עם פרפור פרוזדורים תסמיני. לשיפור הסיבולת השפעה חיובית המגדילה את ההשפעה החיובית של ירידה במשקל.

J Am Coll Cardiol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דלקת מפרקים שגרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים (Rheumatology)

    דלקת מפרקים שגרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים (Rheumatology)

    בחולים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) ופרפור פרוזדורים סיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי, בהשוואה לאלו עם הפרעת הקצב בלבד, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Rheumatology. באוכלוסייה זו גם סיכון קטן יותר לקבלת טיפול נוגד-קרישה פומי, העשוי לתרום לסיכון המוגבר לאירוע המוחי. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על מאגר Norwegian Cardio-Rheuma Register להערכת […]

  • תוצאות מבטיחות ל-Naloxone לשיפור הישרדות לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית חולים (JAMA Netw Open)

    תוצאות מבטיחות ל-Naloxone לשיפור הישרדות לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית חולים (JAMA Netw Open)

    מתן Naloxone ע”י צוותי רפואה דחופה מלווה בשיעורים גבוהים יותר של חזרת דופק ספונטאני והישרדות עד לשחרור מבית חולים של חולים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מדגם המחקר כלל 8,195 מבוגרים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים אשר טופלו ע”י צוותי […]

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר יותר במנוחה, גם בטווח התקין, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת כליות כרונית שאינם תחת טיפולי דיאליזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קצב לב מהיר במנוחה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים באוכלוסייה הכללית; עם זאת, הקורלציה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה