הלכה ורפואה /סדרת מאמרים מאת הרב וינר מיד שרה, הפעם מתן מידע על מחלה סופנית למטופל

אנו פותחים כאן שת”פ עם “יד שרה” שבמסגרתו יוצגו מאמרים מאת הרב וינר שיעסקו בשאלות אתיקה רפואית והלכה. מ”יד שרה” נמסר לנו על שירות חדש לצוות הרפואי הכולל ייעוץ בשאלות הלכתיות ואתיות . לפניכם הדיון הראשון :

חולה יושב לפני רופאו באנגליה. הרופא סוקר את תיקו הרפואי של החולה על מסך המחשב.

הרופא: היית פעם באוסטרליה?

החולה: לא.

רופא: ביפן?

חולה: לא.

רופא: בדרום אפריקה?

חולה: לא. מדוע אדוני שואל אותי שאלות כאלה והרי באתי כדי לדעת מה מצבי הרפואי.

הרופא: שאלותי הן במקומן. אני רואה בצער כי יש לך מחלה חשוכת מרפא והצפי לסיום החיים הוא חצי שנה. ולכן, אני מייעץ לך לנצל חודשים אלה כדי לבקר במקומות אקזוטיים.

החולה קיבל את עצת הרופא. מכר את ביתו ואת עסקיו. יצא לטיול מסביב לעולם. ספר את הימים שנותרו לו כדי ליהנות מן העולם.

חלפה חצי שנה והחולה עדיין חש בטוב. חזר אל הרופא ושמע הפעם בשורות טובות: הוא הולך ומחלים. זאת היתה טעות בדיאגנוזה. “אני שמח עבורך”, סיים הדוקטור.

החולה: תודה רבה. אך בגללך מכרתי עסק ובית. ניפגש בבית המשפט בו אתבע ממך את כל ההפסדים שבאו עלי בשל האבחון השגוי.

כיצד תראה תורת ישראל את מה שאירע? המותר לרופא ליידע את החולה כי הוא סופני? האם אמירה כזאת אין בה כשלעצמה כדי לגרום לחולה ייאוש ולקצר את ימיו? והאם נותן העצה המוטעית חייב לפצות את הניזוק?

תשובה:  בחז”ל מצאנו רגישות למצב הנפשי של החולה במסכת שבת והגמרא מתייחסת ליולדת שמפחדת להיות בחושך ומתירה לחלל שבת ולהדליק אור כדי להרגיעה.

בשולחן ערוך אור החיים סימן של”ט סעיף ד’ כתוב שמותר לחולה העומד למות לגרש את אשתו בגט כתוב בשמו כדי לשחרר אותו מחיובי ייבום וחליצה. משום שדאגה לאשתו תגרום לטירוף הדעת שלו.

בשולחן ערוך אור החיים סימן ש”ו סעיף ט’ נאמר שמותר לשכור שאינו יהודי בשבת שילך להודיע לקרוביו לקרוביו שיבואו לבקרו כדי שלא תיטרף דעתו.

ועיין אגרות משה חושן משפט חלק ב’ סימן ע”ב ע”ד שמתייחס בצורה חמורה ביותר נגד מה שמספרים לחולים סופניים שימיהם ספורים וטוען שזה מקצר את ימיו של החולה.

אם כך האמירה של הרופא על ימיו הספורים של החולה היתה אכן נגד ההלכה.

האם חייב הרופא בפיצוי? יש לעיין בחושן משפט סימן שפ”ו סעיף ג’ ומצאנו שהמזיק לחברו בעצה שנתן וחברו פעל על פיה וניזוק פטור נותן העצה מתשלום. ורואים את הניזוק כמי שהזיק לעצמו כי לא נכפה עליו לשמוע לעצה שקיבל.

אנו עדים שאין כתורתנו הקדושה שדרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה