משפחה

האם התועלת של טיפול קרינתי למוח עולה על הסיכונים האפשריים? (מתוך כנס ה-ASCO)

מנתונים חדשים עולה כי יש להימנע מאפשרות טיפול קרינתי מסוג WBRT (Whole Brain Radiotherapy) בחולים עם מספר מוגבל של גרורות מוחיות, מאחר והטיפול אינו מביא להארכת ההישרדות, פוגע באיכות החיים וגורם לליקויים קוגניטיביים. אלו הממצאים העולים ממחקר בשלב 3 והוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ASCO (American Society of Clinical Oncollogy).

עם זאת, מומחים שנכחו בהרצאה יצאו כנגד מסקנות אלו ונראה כי המחלוקת בנושא תמשיך.

מדגם המחקר כלל 208 משתתפים עם 1-3 גרורות שגויסו מ-34 מרכזים במהלך 12 שנים. כ-70% אובחנו עם ממאירות ריאתית ראשונית וב-50% זוהתה גרורה מוחית בודדת. לאחר ריבוד לפי גיל, מחלה חוץ-גולגולתית, מספר גרורות מוחיות ומרכז רפואי, החולים חולקו באקראי לטיפול סטריאוטקטי בלבד או בשילוב עם WBRT.

תוצא הסיום העיקרי הוגדר כתפקוד הקוגניטיבי לאחר שלושה חודשים, עם ירידה קוגניטיבית המוגדרת בנוכחות ירידה של סטיית תקן אחת לפחות בסדרת מבחנים קוגניטיביים להערכת זיכרון, מהירות עיבוד, תפקוד ניהולי, שטף דיבור ומהירות מוטורית.

ההערכות בוצעו בתחילת המחקר, לאחר 6 שבועות ולאחר 3, 6, 9 ו-12 חודשים; בנוסף, נערכו בדיקות MRI סדרתיות וכן הערכה של איכות החיים של החולים.

לאחר חציון מעקב של 7.2 חודשים, החוקרים מצאו כי בחולים שטופלו ב-WBRT תועד סיכוי גבוה משמעותית למחלה יציבה לאחר שלושה חודשים, אך הדבר לא תורגם להישרדות טובה יותר. באופן ספציפי, הטיפול הקרינתי הביא לשיפור משמעותי בזמן עד להתקדמות תוך-גולגולתית במונחים של כשל מערכת עצבים מרכזית לאחר שלושה ושישה חודשים ומעבר לכך.

עם זאת, למרות עדות הדמייתית לבקרת המחלה, לא תועדה השפעה כוללת על ההישרדות בחולים אלו. למעשה, חציון ההישרדות הכולל עמד על 7.4 חודשים בקבוצת הטיפול הקרינתי לעומת 10.4 חודשים בקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 1.02).

בחולים לאחר טיפול קרינתי תועד גם סיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי בהשוואה לחולים לאחר טיפול רדיוכירורגי בלבד (91.7% לעומת 63.5%, p=0.0007). הליקוי הקוגניטיבי הנרחב יותר נותר לאחר שישה חודשים וגם בתת-קבוצה של חולים ששרדו לאחר שנה אחת. בנוסף, בחולים לאחר טיפול קרינתי תועדה שכיחות גבוהה יותר של ירידה כמעט בכל הבדיקות להערכת איכות החיים, בהשוואה לאלו שטופלו ברדיו-כירורגיה בלבד.

לסיום, הטיפול הקרינתי לווה בשיעור גבוה יותר של תופעות לוואי עקב החשיפה לקרינה, כולל נשירת שיער ודרמטיטיס, אך לא היו הבדלים משמעותיים בשיעור תופעות לוואי מאוחרות של קרינה, דוגמת נמק של מערכת העצבים המרכזית.

מתוך כנס ה-ASCO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה