משפחה

טיפול ב-Nivolumab (אופדיבו) כטיפול יחיד או בשילוב עם ipilimumab (יירבוי) משפר הישרדות ללא התקדמות מחלה בהשוואה ל-ipilimumab בלבד (NEJM)

מאת מערכת אי-מד

מחקר נוסף שהוצג ב-ASCO השבוע , ופורסם במקביל ב-NEJM ,מדגים את היעילות יוצאת הדופן של Nivolumab (אופדיבו, BMS) בטיפול במלנומה ממאירה ללא טיפול קודם הן כטיפול בודד והן כטיפול משולב עם ipilimumab (יירבוי, BMS) אשר באה לידי ביטוי בהישרדות ללא התקדמות מחלה ארוכה יותר בהשוואה לטיפול באפילומאב בלבד.

ברקע מציינים החוקרים כי ניבולומאב (חסם נקודת ביקורת של PD-1 אשר משפעל את מערכת החיסון) ואיפילימומאב (מקבוצת חסם נקודת ביקורת של CTLA-4 ) הראו כי להם פעילות משלימה במלנומה ממאירה. במחקר האקראי הנוכחי, שהיה כפול סמיות, שלב 3 בוצעה השוואה בין ניבולומאב כטיפול יחיד או בשילוב עם איפילימומאב מול איפילימומאב בלבד במטופלים עם מלנומה ממאירה.

במחקר נכללו 945 מטופלים שחולקו אקראית ל-3 קבוצות שוות עם מלנומה בלתי נתיחה בשלב III או IV . יעדי המחקר המרכזיים היו הישרדות ללא התקדמות מחלה והישרדות כוללת. בשלב זה מציגים החוקרים את נתוני ההישרדות ללא התקדמות מחלה.

נמצא כי חציון ההישרדות ללא התקדמות מחלה היה 11.5 חודשים (בטווח 8.9-16.7) עם הטיפול המשולב של ניבולומאב + איפילימומאב בהשוואה ל-2.9 חודשים (בטווח 2.8-3.4) עם איפילימומאב בלבד. הסיכון היחסי לתמותה או התקדמות מחלה בטיפול המשולב היה 0.42 (בטווח 0.31-0.57, P<0.001) . 

הטיפול באמצעות ניבולומאב בלבד השיג חציון של 6.9 חודשי השרדות ללא התקדמות מחלה (בטווח 4.3-9.5) , והסיכון היחסי לתמותה או התקדמות מחלה לטיפול המשולב בהשוואה לניבולומאב בלבד היה 0.57 (בטווח 0.43-0.76, P<0.001) .

החוקרים מדווחים עוד כי במטופלים עם גידול שהיה חיובי ל-PD-L1 , חציון ההישרדות ללא התקדמות מחלה היה 14 חודש בקבוצת הטיפול המשולב והטיפול בניבולומאב בלבד, אך במטופלים עם גידול שהיה שלילי ל-PD-L1 , חציון ההישרדות ללא התקדמות מחלה היה ארוך יותר תחת הטיפול המשולב בהשוואה לטיפול בניבולומאב בלבד: 11.2 חודשים לעומת 5.3 חודשים.

תופעות לוואי בדרגה 3 או 4 הופיעו ב-16.3% מהמטופלים בקבוצת הניבולומאב בלבד, 55% בקבוצת הטיפול המשולב ו-27.3% בקבוצת האיפילימומואב.


החוקרים מסכמים כי מבין מטופלים ללא טיפול קודם עם מלנומה ממאירה, הטיפול בניבולמאב בלבד או בשילוב עם איפילימומאב היה קשור באופן מובהק סטטיסטי להארכת ההישרדות ללא התקדמות מחלה בהשוואה לטיפול באיפילימומאב בלבד. במטופלים עם גידול שלילי ל-PD-L1 , השילוב של ניבולומאב ואיפילימומאב היה אפקטיבי יותר מאשר טיפול בודד באחד משתי התרופות בלבד.


10.1056/NEJMoa1504030
הערת המערכת: במקביל פורסמו כעת מחקרים נוספים שהצביעו על יעילותו של ניבולומאב בסרטו ריאה וסרטן כבד. התוצאות הללו שזוכות גם להד תקשורתי וציבורי עצום מעוררות תקוות לשינוי בגישה הטיפולית בגידולים סרטניים רבים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה