משפחה

מדדים להערכת תפקוד כלייתי מנבאים בצורה הטובה ביותר את הסיכון למחלות לב (Lancet Diabetes Endocrinol.)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת Lancet Diabetes and Endocrinology עולה כי הערכת קצב הפינוי הגלומרולארי ואלבומינוריה מנבאים באופן בלתי תלוי את הסיכון לתמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם ואי-ספיקת לב.

החוקרים ניתחו את הנתונים אודות כ-637,000 משתתפים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דםן, שלקחו חלק בתכנית Chronic Kidney Disease Prognosis Consortium. הם מצאו כי הן קצב הפינוי הגלומרולארי והן אלבומינוריה ניבאו באופן בלתי תלוי הופעת מחלות לב וכלי דם, בפרט אי-ספיקת לב ותמותה עקב התקפי לב או אירועים מוחיים.

יחס אלבומין:קריאטינין בשתן זוהה כגורם מנבא משמעותי, חזק יותק מכולסטרול או לחץ דם סיסטולי, ואף משמעותי יותר מעישון, בניבוי אי-ספיקת לב או תמותה עקב התקף לב או אירועים מוחיים.

החוקרים מדווחים כי משלב מדדי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) ו-ACR (Albumin:Creatinine Ratio) ניבא הופעת מחלות לב וכלי דם טוב יותר כמעט מכל גורמי הסיכון המסורתיים בחולים עם מחלת כליות כרונית.

הממצאים תומכים בהנחיות הממליצות להשלים בדיקת תפקודי כליות בחולים הסובלים מסוכרת, יתר לחץ דם ומחלת כליות כרונית ועשויים לתמוך בשימוש נרחב יותר בבדיקות אלו.

הממצאים חשובים במיוחד מאחר ובחולים עם מחלת כליות כרונית סיכוי גבוה כפליים בהשוואה לאלו עם תפקוד כלייתי תקין לפתח מחלות לב וכלי דם, וכמחצית מהם צפויים לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם לפני התפתחות אי-ספיקת כליות.

Lancet Diabetes Endocrinol. Published online Mary 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה