משפחה

השוואת ההשפעה של MBSR ו-CBT על תפישת כאב בחולים עם כאבי גב כרוניים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Pain Society)

מנתונים חדשים עולה כי טכניקת MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) דומה ביעילות ל-CBT (Cognitive Behavioral Therapy) בשיפור דפוסי תפישת כאב בחולים עם כאבי גב כרוניים. במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Pain Society הסבירו החוקרים כי שתי הגישות היו בעלות השפעה דומה וניתן לקבוע כי יעילותן דומה.

במסגרת המחקר החוקרים השלימו בדיקות סקירה של 1,977 חולים עם כאב כרוני וכללו במחקר 342 משתתפים, מתוכם 290 השלימו את ההערכות. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 49 שנים. 66% היו נשים ו-79% סבלו מכאבי גב במשך לפחות שנה.

במהלך המחקר חולקו באקראי 95 משתתפים לקבוצת CBT , 91 לקבוצת MBSR ו-105 לקבוצת טיפול סטנדרטי. המשתתפים בקבוצת CBT לקחו חלק בשמונה מפגשים שבועיים, בני שעתיים, עם הדרכה ותרגול של כישורים קוגניטיביים והתנהגותיים לשליטה בכאב ובעיות נלוות. המשתתפים בקבוצת הטיפול בשיטת MBSR לקחו חלק בשמונה מפגשים שבועיים ושש שעות טיפול עם הדרכה ותרגול. המשתתפים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי קיבלו כל טיפול שהוצע להם ע”י המטפלים.

לאחר מכן, החוקרים שלחו מגוון שאלונים לחולים בשלוש הקבוצות להערכת מדד Pain Catastrophizing Scale, Pain Self-Efficacy Questionnaire להערכת היכולת להתמודד עם כאב ולעסוק בפעילות למרות כאב, שאלון Chronic Pain Acceptance Questionnaire ושאלון Five Facet Mindfulness Questionnaire. החוקרים חילקו את אותם שאלונים שוב לאחר שמונה שבועות, בתום מפגשי הטיפול.

לאחר תקנון לגיל ומין ומדדי עצימות כאב ומוגבלות בתחילת המחקר, החוקרים מצאו כי בכל הקבוצות תועד שיפור מסוים. עם זאת, בקבוצת הטיפול ב-CBT תועד שיפור גדול יותר משמעותית בהשוואה לטיפול סטנדרטי במדדי ערך-עצמי, צפיה והעדר-שיפוטיות. בקבוצת הטיפול בטכניקת MBSR תועד שיפור משמעותי יותר בהשוואה לטיפול הסטנדרטי במדדי העצמת הכאב, קבלת הכאב, נכונות להתמודד עם הכאב, ערך עצמי והעדר-שיפוטיות.

בהשוואה לקבוצת הטיפול בגישת CBT, בקבוצת הטיפול בשיטת MBSR תועד שיפור גדול יותר משמעותית במדדי העצמת הכאב והעדר שיפוטיות. עם זאת, כאשר החוקרים השוו רק את 61 החולים בקבוצת CBT מול 55 החולים בקבוצת MBSR שהשלימו לפחות שישה מבין שמונת המפגשים, ההבדל בין הקבוצות השתנה, עם עליה משמעותית יותר בתצפית וחוסר-תגובה בקבוצת CBT בהשוואה ל-MBSR. מדד העדר-שיפוטיות עלה משמעותית יותר בקבוצת MBSR בהשוואה ל-CBT.

עם זאת, מהנתונים אין עדויות כי אחד הטיפולים עדיף על האחר, ולמרות שתוארו הבדלים, הם היו בהיקף מתון.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Pain Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה