משפחה

לא כל הנשים עם שדיים צפופים נדרשות לבדיקות הדמיה נוספות (Ann Intern Med.)

בנשים עם שדיים צפופים אין בהכרח סיכון מוגבר לממאירות בשנה שלאחר תוצאות תקינות בבדיקת ממוגרפיה, כך עולה מנתוני מחקר עוקבה פרוספקטיבי להערכת הסיכון לסרטן שד. החוקרים חישבו כי הסיכון מוגבר רק ב-24% מהנשים עם שדיים צפופים באופן קיצוני או הטרוגני עם גורמי סיכון נוספים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים מתוצאות בדיקות ממוגרפיה דיגיטאלית של למעלה מ-365,000 נשים בגילאי 40-74 שנים במהלך תקופה של תשע שנים. הנתונים התבססו על מאגרי Breast Cancer Surveillance Consortium. הם לא כללו בסקירה את בדיקות הממוגרפיה הראשונות ובדיקות ממוגרפיה חד-צדדיות, או אלו שנערכו במרווח זמן קצר מתשעה חודשים.

להערכת גורמי הסיכון התבססו החוקרים על מודל Breast Cancer Surveillance Consortium להערכת הסיכון במהלך חמש שנים. מודל זה לוקח בחשבון את הגיל, קרובי משפחה מדרגה ראשונה עם אבחנה של סרטן שד, ביופסיות קודמות, גזע או מוצא אתני בנוסף לצפיפות השד לפי סיווג BI-RADS. טווח סיכון בתוך חמש שנים שבין 1.00-1.66% מוגדר כסיכון ממוצע וסיכון מעל 2.50% מוגדר כסיכון גבוה.

החוקרים מצאו כי הסיכון לאבחנת ממאירות במרווח הזמן שבין שתי בדיקות עלה על מקרה אחד ל-1,000 בדיקות ממוגרפיה בנשים עם שדיים צפופים באופן קיצוני במידה והסיכון בתוך חמש שנים עמד על 1.67% ומעלה ובנשים עם שדיים בצפיפות הטרוגנית עם סיכון בתוך חמש שנים של 2.5% ומעלה. ביחד, נשים אלו היוו כ-24% מכלל הנשים עם שדיים צפופים ו-12% מכלל הנשים שעברו בדיקות סקירה.

באשר ל-51% הנשים הנותרות עם שדיים צפופים ו-52.5% מאלו עם שדיים בעלות צפיפות קיצונית, הסיכון לסרטן שד בתוך חמש שנים היה נמוך עד ממוצע (1.66% ומטה).

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קובעים כי צפיפות השד אינה צריכה לשמש כקריטריון היחיד בהחלטה על ביצוע בדיקות הדמיה נוספות.

Ann Intern Med. Published online May 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה