משפחה

סמנים למחלת אלצהיימר מוגברים לעיתים קרובות במתבגרים שמנים (Pediatrics)

במתבגרים עם עמידות לאינסולין ניתן לזהות רמות מוגברות של שני חלבונים, Aβ42 ו-PSEN1, העשויים לנבא התפתחות מחלת אלצהיימר. רמות מוגברות היו נפוצות עוד יותר במתבגרים שמנים, בהשוואה לאלו עם עודף-משקל או משקל תקין, אך קורלציה דומה לא תוארה בילדים לפני גיל בית ספר.

המשמעות הקלינית של התצפית הנ”ל אינה ברורה ומחקרים נוספים עשויים לסייע בסוגיה זו.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את דגימות הדם מילדים לפני גיל בית-ספר (גילאי 2.0-5.8 שנים) ומתבגרים (גילאי 12-17.8 שנים) שלקחו חלק בשני מחקרים אחרים בבית חולים לילדים ברומא. המחקר לא כלל ילדים עם מחלות כרוניות, מחלות אנדוקריניות, או זיהום לאחרונה הגורם דלקת, או אם נטלו תרופות שהשפיעו על הגדילה ומטבוליזם של פחמימות.

במתבגרים שמנים תועדו רמות גבוהות יותר של PSEN1 בהשוואה לאלו בעלי עודף-משקל או משקין תקין (p<0.0001), כמו גם רמות גבוהות יותר של Aβ42. עם זאת, מניתוח סטטיסטי עלה כי שני הסמנים היו בקורלציה עם תנגודת לאינסולין (כפי שנקבע לפי בדיקות HOMA-IR, חישוב המבוסס על אינסולין בצום וסוכר בצום).

בילדים לפני גיל בית-ספר לא תואר קשר בין מדד מסת גוף ובין Aβ42 או PSEN1, והרמות לפני גיל בית-ספר היו נמוכות בהשוואה למתבגרים.

למרות שמהממצאים לא ניתן לקבוע אם ילדים שנבדקו יפתחו סוכרת או מחלת אלצהיימר, החוקרים מאמינים כי הקשר בין Aβ42 והשמנה במתבגרים, אך לא בילדים לפני גיל בית-ספר, מרמז כי עודף-משקל והשמנה מאיצים שחרור Aβ42 לדם.

Pediatrics. Published online May 11, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה