משפחה

המלצה להשלים בדיקות סקירה למחלות כבד בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Gut)

במאמר שפורסם בכתב העת Gut ממליצים חוקרים מסין לשקול השלמת בדיקות סקר למחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול (Non-Alcoholic Fatty Liver Disease או NAFLD) של חולים עם סוכרת מסוג 2, הסובלים מהשמנת יתר ודיסליפידמיה.

מאחר ואין נתונים מהימנים בנושא, ההנחיות הנוכחיות אינן קובעות אם להשלים בדיקות סקירה ל-NAFLD או לאו בחולי סוכרת. במטרה להבין את הנושא, החוקרים התבססו על בדיקת FibroScan לסקירת כ-2,500 חולי סוכרת בגילאי 18 שנים ומעלה.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 61 שנים, מעט למעלה ממחציתם היו גברים. למעלה משלושה-רבעים השלימו בדיקה מקיפה לסיבוכי סוכרת וכמעט בכולם מדידת LSM (Liver Stiffness Measurement) הייתה מהימנה עם מדד CAP (Controlled Attenuation Parameter).

בלמעלה מ-72% מהנבדקים תועדו רמות CAP מוגברות, המרמזים ל-NAFLD. מספר החולים עם סטיאטוזיס לפי מדד CAP עמד על 92 (5.1%), 533 (29.6%) ו-684 (38%) באלו עם דרגה 1, 2 ו-3, בהתאמה.

חציון LSM עמד על 6.3 kPa וב-17.1% מהנבדקים תועדו ערכים של 9.6 pKa ומעלה, המרמזים לפיברוזיס מתקדם או שחמת כבד.

מבין 114 החולים עם מדידה מהימנה של XL, ב-31 מדד LSM עמד על 11.0 kPa ומעלה, המרמז לשחמת כבד.

מניתוח רב משתנים עלה כי מדד CAP מוגבר של 222 dB/m ומעלה נקשר עם מספר גורמים, כולל מדד מסת גוף גבוה יותר, מין נקבה, טריגליצרידים, ריכוז סוכר בצום ואי-טיפול באינסולין.

מהנתונים עולה קשר בין משך סוכרת ארוך יותר, מדד מסת גוף גבוה יותר, עליה ברמות ALT ויחס אלבומין:קריאטינין בדגימת שתן וערכי HDL נמוכים יותר.

מבין 94 חולים שעברו ביופסית כבד, בכמחצית אובחנה פיברוזיס מתקדמת או שחמת כבד. הערך המנבא החיובי והערך המנבא השלילי של LSM לזיהוי מחלה היסטולוגית של F3-4 עמדו על 59% ו-84%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולי סוכרת שכיחות גבוהה של NAFLD ופיברוזיס מתקדם. באלו עם השמנת-יתר ודיסליפידמיה קיים סיכון גבוה במיוחד ובאוכלוסיה זו יש מקום להשלים הערכה של הכבד. הממצאים תומכים בהשלמת בדיקת סקירה ל-NAFLD ו/או פיברוזיס מתקדם בחולים עם סוכרת מסוג 2.

Gut 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה