משפחה

טיפולי MBCT עשויים לשמש חלופה טובה לטיפול תרופתי במקרים של הישנות דיכאון (Lancet)

טיפול קוגניטיבי מסוג MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) עשוי לשמש כחלופה יעילה לטיפול תרופתי במקרים של הישנות דיכאון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת Lancet.

החוקרים כותבים כי זהו המחקר האקראי-מבוקר הראשון להשוואה ישירה בין MBCT ובין טיפול אחזקה בנוגדי-דיכאון למניעת התלקחות בחולים עם לפחות שלושה אירועים קודמים של דיכאון מג’ורי, שלא הדגים כל הבדל בתוצאות או בעלויות בין שני הטיפולים. עם זאת, הם מוסיפים כי MBCT עשוי לשמש כחלופה לטיפול אחזקה בנוגדי-דיכאון למניעת הישנות דיכאון בעלויות דומות.

מדגם המחקר כלל 424 משתתפים עם הישנות דיכאון שחולקו באקראי לטיפול MBCT (212 חולים) או המשך טיפול אחזקה בנוגדי-דיכאון (212 חולים). טיפולי MBCT כללו שמונה מפגשים בני 2.25 שעות בהנחיית מטפל מנוסה ותרגול ביתי עם אפשרות להשתתף בארבעה מפגשי ריענון כל שלושה חודשים במשך שנה אחת. החולים היו מודעים לטיפול שניתן להם, אך החוקרים לא היו מודעים לקבוצת הטיפול.

לאחר שנתיים של טיפול לא תוארו הבדלים בתועלת בין הקבוצות בכל הנוגע להישנות דיכאון מג’ורי. שיעורי ההישנות עמדו על 44% בקבוצת הטיפול הקוגניטיבי לעומת 47% עם טיפול אחזקה (יחס סיכון של 0.89).

למרות שהחוקרים טענו כי MBCT יהיה יעיל יותר, מהממצאים לא עולים הבדלים בין הקבוצות. הם המשיכו ובחנו את העלויות הכלכליות של MBCT-TS (טיפול MBCT במטרת הפחתת מינון נוגדי-דיכאון) בהשוואה לטיפול אחזקה בנוגדי-דיכאון. מהערכת עלויות הטיפול הרפואי ושירותי רווחה, כמו גם עלויות אובדן יצרנות ואובדן ימי עבודה עלה כי אין הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בכל סוגי העלויות.

הנתונים לא הצביעו על הבדלים באיכות החיים בין הקבוצות, כפי שנקבע על-בסיס שני שאלונים.

במהלך המחקר דווח על עשרה אירועים חריגים חמורים, כולל ארבעה מקרי אובדנות. האירועים החריגים היו מפוזרים באופן שווה בין קבוצות הטיפול ואף אחד מהם לא יוחס להתערבות במסגרת המחקר.

Lancet. Published online April 21, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה