הערכת היקף השימוש במטפורמין במטופלים עם קדם-סוכרת (Ann Intern Med)

מנתונים חדשים שפורסמו במהדורת 21 באפריל של כתב העת Annals of Internal Medicine עולה כי מטפורמין ניתן רק ל-3.7% מהמטופלים עם קדם-סוכרת, למרות שהטיפול עשוי למנוע הופעת סוכרת מסוג 2. החוקרים הופתעו מהיקף השיעור הנמוך של המרשמים לטיפול בתרופה, בפרט במטופלים בסיכון הגבוה ביותר, בהם עדויות מוצקות לתועלת של מטפורמין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות קדם-סוכרת עומדת על אחד מכל שלושה אמריקאים. הן התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות חיים והן טיפול במטפורמין עשויים למנוע או לדחות התקדמות לסוכרת. במהלך העשור האחרון, התערבויות לשינוי אורחות חיים נבחנו במצבים שונים, אך לא ידוע רבות אודות ההשפעה של טיפול במטפורמין.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היקף המרשמים לטיפול במטפורמין למניעת סוכרת ומאפייני החולים העשויים להשפיע על מתן מרשם לטיפול התרופתי. הם ערכו ניתוח של מדגם רטרוספקטיבי במהלך תקופה של שלוש שנים, שכלל מדגם מייצג של 17,352 מבוגרים עם קדם-סוכרת שהיו מבוטחים במשך שלוש שנים ברציפות בין 2010-2012. המטרה הייתה לבחון את שיעור המבוטחים עם קדם-סוכרת שקיבלו מרשם לטיפול במטפורמין.

מהתוצאות עולה כי רק 3.7% מהמטופלים עם קדם-סוכרת קיבלו מרשם לטיפול במטפורמין במהלך שלוש שנות המחקר. לאחר תקנון לגיל, הכנסה והשכלה, הסבירות למתן טיפול במטפורמין הייתה גבוהה כמעט כפליים בקרב נשים ובשמנים וגבוהה פי 1.5 באלו עם שתי תחלואות נלוות ומעלה.

החוקרים מציינים כי מגבלות המחקר כוללות חוסר נתונים אודות התערבויות לשינוי אורחות חיים, אפשרות להטיה בסיווג קדם-סוכרת וטיפול במטפורמין, וחוסר אפשרות להגדיר מטופלים מתאימים בדיוק כפי שנקבע לפי הנחיות ה-ADA.

לסיכום, מהנתונים עולה כי מטפורמין ניתן לעיתים רחוקות למניעת סוכרת במבוגרים והחוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את המכשולים לאימוץ נרחב יותר של גישת הטיפול הנ”ל.

Ann Intern Med. 2015;162:542-548

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה