משפחה

מדד חדש מסייע בחיזוי הסתיידות כלילית בבדיקת ממוגרפיה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה- ARRS)

מדד BAC (Breast Arterial Calcification) המבוסס על ממצאי בדיקת ממוגרפיה סטנדרטית מסייע בניבוי נוכחות הסתיידות כלילית וסיכון למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Roentgen Ray Society. החוקרים מאמינים כי מדובר בתוצאות חשובות מאחר וטווח הגילאים בו משלימים בדיקות ממוגרפיה זהה לטווח הגיל בו צפויה התועלת הרבה ביותר לאמצעי מניעה של מחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 325 נשים שהשלימו בדיקת CT של החזה ללא מתן חומר ניגוד ובדיקת ממוגרפיה במרווח של שנה אחת.

במידה וזוהו כלי דם מסויידים בבדיקת ממוגרפיה, אזי החוקרים חישבו את מדד BAC ע”י הערכת מספר כלי הדם המעורבים, אורך כלי הדם המעורב וצפיפות מעורבות סידן בחלל כלי ה דם. הם קבעו כי הסתיידות עורקי שד זוהתה ב-45.5% מהמקרים.

לאחר מכן, בכל מטופל הם השוו את מדד BAC עם מדד Coronary Artery Calcium Score; מדד סידן של 4 ומעלה מעיד על סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם. שיעורי ההסכמיה בין שני המדדים היו משמעותיים מאוד.

בחולים עם מדד סידן של 0, ב-76% תועד מדד BAC של 0, בעוד שב-11% תועד מדד BAC של 1-3 ו-13% מדד BAC עמד על 4-12. בנבדקים עם מדד סידן של 4-12, ב-55% תועד מדד BAC של 4-12, בעוד שב-29% תועד מדד BAC אפסי וב-16% תועד מדד BAC של 1-3.

מנגנוני הסתיידות עורקי שד והסתיידות עורקים כליליים הם שונים. הסתיידות השד ממוקמת בחלק המדיאלי, בעוד שהסתיידות כלילית ממוקמת באינטימה. בנוסף, עורקי השד הם סעיפים של מספר מערכות עורקים שונות, שכביכול אינן מועדות לטרשת עורקים.

נבדקים עם מדד BAC חיובי היו מבוגרים יותר משמעותית (66.8 לעומת 58.2 שנים). עוד תועדה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם בנשים עם מדד חיובי (78% לעומת 55%). באופן פרדוסקאלי, שיעור המעשנים בקבוצה זו היה נמוך יותר (78% לעומת 55%).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את הנושא.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- ARRS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה