משפחה

הערכת התועלת של טיפול אנדווסקולארי בתוך שמונה שעות מהופעת תסמיני אירוע מוחי איסכמי (New Engl J Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine, עולה כי בחולים עם אירוע מוחי המערב את המערכת הקדמית של כלי הדם, פרוצדורה להסרת קריש דם שבוצעה בתוך שמונה שעות מהופעת התסמינים הפחיתה את חומרת המוגבלות לאחר אירוע מוחי והביאה לעליה בשיעורי תפקוד עצמאי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות והיעילות של פרוצדורות להסרת קריש דם בטיפול בחולים עם אירוע מוחי.

במהלך תקופה של שנתיים בארבעה מרכזים בקטלוניה, ספרד, חולקו באקראי 206 חולים שהתאימו לקבלת טיפול בתוך שמונה שעות מהופעת תסמיני אירוע מוחי איסכמי חד לטיפול תרופתי (כולל Alteplase תוך-ורידי במקרים מתאימים) וטיפול אנדווסקולארי עם מערכת Solitaire (קבוצת התערבות) או טיפול תרופתי בלבד (קבוצת ביקורת). כל המשתתפים אובחנו עם חסימה פרוקסימאלית במערכת כלי דם קדמית וללא עדות לאוטם גדול בבדיקות הדמיה.

בכל המשתתפים במחקר, הטיפול ב-Alteplase לא הביא לרה-וסקולריזציה או שהייתה התווית-נגד לטיפול. התוצא העיקר יהיה חומרת מוגבלות כללית לאחר 90 ימים, כפי שנקבע לפי מדד Modified Rankin Scale (בטווח שבין 0 (ללא תסמינים) ועד 6 (תמותה)). למרות שהמדגם המקסימאלי שתוכן היה 690 חולים, הגיוס הופסק מוקדם לאור התוצאות החיוביות של הטיפול האנדווסקולארי ממחקרים דומים אחרים.

טיפול אנדווסקולארי הביא להפחתת חומרת מוגבלות במגוון מדדי Modified Rankin Scale (יחס סיכויים מתוקן לשיפור של נקודה אחת, 1.7) והוביל לשיעורים גבוהים יותר של עצמאות בתפקוד (מדד של 0-2) לאחר 90 ימים (43.7% לעומת 28.2%, יחס סיכויים מתוקן של 2.1). לאחר 90 ימים, שיעור דימומים תוך-גולגולתיים תסמיניים עמד על 1.9% בשתי הקבוצות (p=1.00) ושיעורי התמותה עמדו על 18.4% בקבוצת ההתערבות ו-15.5% בקבוצת הביקורת (p=0.60). מהנתונים עלה כי רק שמונה חולים שענו על קריטריוני ההכללה טופלו מחוץ למסגרת המחקר.

נתונים אלו מעידים על תוצאות טיפול אנדווסקולארי בתוך שמונה שעות מהופעת תסמינים של אירוע מוחי איסכמי על-רקע חסימה של מערכת כלי הדם הקדמית.

New Engl J Med, April 17, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה