משפחה

שתי תרופות לטיפול בסוכרת עשוי להביא לשיפור במחלת כבד שומני (מתוך כנס מטעם ה-EASL)

שתי תרופות לטיפול בסוכרת, אחת מאושרת לשימוש ואחרת נסיונית, הדגימו תוצאות מבטיחות בטיפול במחלת כבד שומני, כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו הוצגו במהלך כנס מטעם ה-European Association for the Study of Liver.

החוקרים מדווחים כי Liraglutide (ויקטוזה), ממשפחת אנאלוגים ל-GLP-1 (Glucagon-Like Peptide) הביאה לרזולוציה של NASH (Non-Alcoholic Steatohepatitis) בלמעלה משליש מהמטופלים במחקר בשלב 2. מניתוח פוסט-הוק ממחקר אחר בשלב 2 להערכת Remogliflozin Etabonate, תרופה נסיונית ממשפחת מעכבי SGLT-2 (Sodium Glucose Cotransporter) עולה תועלת לתרופה בטיפול במחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

במחקר LEAN (Liraglutide Efficacy and Action in Nonalcohilic Steatohepatitis) שארך 48 שבועות, התוצא העיקרי נקבע כשיפור בהיסטולוגיה הכבדית, שהוגדרה כרזולציה של NASH והעדר החמרה בפיברוזיס. 39% מטופלים (9 מבין 23) בעלי עודף משקל עם NASH, שטופלו ב-Liraglutide במינון 1.8 מ”ג ביום, לעומת 9% בלבד מאלו שחולקו באקראי לפלסבו השיגו את התוצא העיקרי. בנוסף, כצפוי עם Liraglutide, חל שיפור גם במדד מסת הגוף ובריכוז הסוכר בצום.

בתגובה לשאלה בנוגע למינון הטיפול ב-Liraglutide ומדוע בחרו החוקרים במינון של 1.8 מ”ג ולא 3 מ”ג, המאושר כיום לטיפול בהשמנת-יתר, החוקרים הסבירו כי בעת תכנון המחקר, נתוני בטיחות היו זמינים רק עבור מינון של 1.8 מ”ג, אך כי ייתכן ומינון של 3.0 מ”ג יהיה יעיל יותר, במידה והמטופלים יוכלו לסבול את הטיפול.

הנתונים אודות ההשפעה על הכבד של Remogliflozin Etabonate מבוססים על מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל 336 חולים עם סוכרת מסוג 2. המחקר ארך 12 שבועות וכלל משתתפים שלא קיבלו טיפול קודם וחולקו באקראי לקבוצת התערבות, שטופלו ב-Remogliflozin Etabonate, במינונים שנעו בין 50 ועד 1,000 מ”ג; פלסבו, או Pioglitazone במינון 30 מ”ג.

הטיפול הפעיל הוביל לשיפור הרגישות לאינסולין בהיקף של 6% עד 39% ולשיפור בתפקוד תאי ביתא בהיקף של 23-43%, כמו גם ירידה משמעותית בריכוז הממוצע של סוכר בדם לאחר מבחן העמסת סוכר.

מניתוח פוסט-הוק של הנתונים עלתה ירידה של 32-42% ברמות ALT מתחילת המחקר. בנוסף, מדידות פעילות נוגדת חמצון הדגימה פעילות נוגדת-חמצון משמעותית יותר ל-Remogliflozin Etabonate, בהשוואה למעכבי SGLT-2 הזמינים כיום, Canagliflozin ו-Dapagliflozin.

מנתונים אלו, בשילוב עם הירידה בסמני עקה חמצונית במודלים של בעלי חיים עם סטיאטוהפטיטיס עולה כי Remogliflozin הינו טיפול בטוח ויעיל.

מתוך כנס מטעם ה- European Association for the Study of the Liver

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה