בדיקת hs-cTnT מסייעת בהערכת אוטם שריר הלב בתוך שעה אחת (CMAJ)

אלגוריתם חדש הכולל מדידת רמות hs-cTnT (High-Sensitivity Cardiac Troponin T) עשוי לשלול בבטחה וביעילות אבחנה של אוטם חד של שריר הלב בתוך שעה אחת בחולים הפונים לחדרי מיון בשל כאבי חזה, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת CMAJ.

מדגם המחקר כלל 1,320 משתתפים, כאשר בדיקת hs-cTnT בסיסית ובדיקה חוזרת בתוך שישים דקות שללה אוטם שריר הלב ב-59.5% מהמקרים, עם ערך מנבא שלילי של 99.9%. השימוש בבדיקת hs-cTnT הוביל לאישור אוטם שריר הלב ב-16.4% מהחולים עם כאבי חזה, עם ערך מנבא חיובי של 78.2%.

משילוב אלו, האלגוריתם איפשר לקבוע אבחנה דפיניטיבית בתוך שעה אחת ב-75.9% מהחולים (אישור או שלילת האבחנה). בנוסף, לאלגוריתם המבוסס על בדיקות בתוך שעה אחת ערך מנבא חיובי ושלילי שהיה גבוה מהפרשנות הסטנדטית של hs-cTnT על-בסיס בדיקה יחידה.

במחקר APACE (Advantageous Predictors of Acute Coronary Syndromes Evaluation) נכללו שישה מרכזים והוא מהווה המשך למחקר פיילוט שמצא כי השימוש בבדיקת hs-cTnT עשוי לשלול ולאשר נכונה אבחנה של אוטם שריר הלב בשלושת-רבעי מהחולים עם כאבי חזה. בדומה למחקר הפיילוט, החוקרים ביססו אלגוריתם ששילב רמת hs-cTnT בסיסית ושינוי אבסולוטי ברמות הטרופונין בתוך שעה אחת. ריכוז בסיסי נמוך מ-12 ננוגרם לליטר ושינוי של פחות מ-3 ננוגרם לליטר בתוף שעה שימש לשלילת אבחנת אוטם חד של שריר הלב, בעוד שערך בסיסי של 52 ננוגרם לליטר ומעלה ושינוי של 5 ננוגרם לליטר ומעלה בתוך שעה שימש לאישור האבחנה. בכל יתר המקרים החולים נותרו במעקב.

במחקר הפרוספקטיבי הנוכחי, 24.1% מהחולים נותרו להשגחה ו-59 מהם בסופו של דבר אובחנו עם אוטם חד של שריר הלב. לאחר 30 ימים תועדו תשעה מקרי תמותה. שיעורי התמותה המצטברים לאחר שלושים ימים עמדו על 0, 1.6% ו-1.9%, בהתאמה, בחולים בהם נשללה אבחנת אוטם חד של שריר הלב, נקבעה אבחנה של אוטם חד של שריר הלב ואלו שסווגו עם ערכי ביניים ונותרו במעקב.

למרות שהערך המנבא השלילי הוא גבוה מאוד, חשוב להדגיש כי בכל המקרים הללו יש לשלב את שיקול הדעת הקליני, כולל האנמנזה והבדיקה הגופנית, בשילוב עם תרשים אק”ג.

CMAJ 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה