האם יש תועלת קוגניטיבית להיפותרמיה לאחר דום לב? (JAMA Neurology)

דפיברילטור

מנתונים חדשים ממחקר TTM (Targeted Temperature Management) עולה כי אין הבדלים בתפקוד הקוגניטיבי ואיכות החיים של חולים לאחר דום לב וטיפול היפותרמיה ליעד מטרה של 33 או 36 מעלות צלזיוס. מהממצאים עלה כי יעד טמפרטורה נמוכה יותר לא הביא להפחתת שיעורי התמותה מכל-סיבה, ולא תועדה כל תועלת בתוצא הסיום המשני שכלל תפקוד נוירולוגי ירוד או תמותה לאחר 180 ימים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את ההשפעה של שני משטרי טיפול היפותרמי על התפקוד הקוגניטיבי ואיכות החיים בטווח הארוך לאחר דום לב.

מדובר במחקר רב-מרכזי, בינלאומי, שבוצע בין 11 בנובמבר, 2010, ועד 10 בינואר, 2013. המחקר כלל 950 משתתפים מבוגרים, מחוסרי הכרה, עם אבחנה של דום לב, ככל הנראה על-רקע לבבי, מ-36 יחידות טיפול נמרץ באירופה ואוסטרליה. 11 חולים הוצאו מהמחקר, כך שהמדגם הסופי כלל 939 חולים. ההתערבות כללה היפותרמיה ליעד של 33 מעלות צלזיוס או 36 מעלות צלזיוס.

התוצא העיקרי הוגדר כתפקוד הקוגניטיבי, כפי שנקבע לפי מבחן מיני-מנטל ובאמצעות שאלוני IQCODE (Informant Questionnaire on Cognitive Decline In the Elderly). החולים דיווחו על הפעילויות היומיומיות שלהם והחלמה מנטאלית.

מניתוח הנתונים, שכללו חולים שלא שרדו, עלה כי חציון מדד MMSE עמד על 14 נקודות בקבוצת הטיפול ליעד של 33 מעלות צלזיוס בהשוואה ל-17 באלו שטופלו ליעד של 36 מעלות צלזיוס, ומדד IQCODE עמד על 115 ו-115 נקודות בשתי הקבוצות, בהתאמה. חציון מדד מיני מנטל בקרב השורדים היה בטווח הייחוס ודומה בין שתי הקבוצות (חציון של 28 בקבוצת הטיפול ליעד ל-33 מעלות צלזיוס וחציון של 28 נקודות גם בקבוצת הטיפול ליעד של 36 מעלות צלזיוס). חציון מדד IQCODE היה בטווח החסר הקל (79.5 נקודות בקבוצת הטיפול ליעד של 33 מעלות צלזיוס, בהשוואה ל-80.7 באלו בטיפול ליעד של 36 מעלות צלזיוס).

18.8% ו-17.5% מהשורדים דיווחו על צורך בסיוע בביצוע פעילויות של חיי היומיום ו-66.5% מהחולים בקבוצת הטיפול ליעד של 33 מעלות צלזיוס ו-61.8% באלו בקבוצת הטיפול ליעד של 36 מעלות צלזיוס דיווחו כי סברו כי זכו להחלמה מנטאלית מלאה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איכות החיים הייתה טובה ודומה בחולים עם דום לב לאחר טיפול היפותרמיה מכוון מטרה ליעד של 33 מעלות צלזיוס או 36 מעלות צלזיוס. התפקוד הקוגניטיבי היה דומה בשתי קבוצות ההתערבות.

JAMA Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה