אין תועלת לבדיקות הדמיה מוקדמות במבוגרים עם כאב גב חדש (JAMA)

במאמר שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA כותבים חוקרים כי במבוגרים עם הופעה חדשה של כאבי גב אין מקום לבדיקות הדמיה מיד עם האבחנה לאור העלות של פרוצדורות אלו ומאחר והן לא יביאו לשיפור התוצאות. החוקרים מקווים כי מומחים האחראיים לניסוח הקווים המנחים יקחו בחשבון את הנתונים החדשים בהמלצות המעודכנות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 5,239 משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה, עם ביקור ראשון אצל הרופא המטפל בשל כאבי גב, ללא רדיקולופתיה; בתוך שישה שבועות מתאריך הביקור, 1,173 השלימו צילום עמוד-שדרה ו-349 השלימו בדיקת MRI או CT.

לאחר 12 חודשים לא תוארו הבדלים משמעותיים בקבוצת החולים לאחר בדיקת הדמיה מוקדמת (CT או MRI) ובין קבוצת הביקורות במדדי מוגבלות על-רקע כאבי גב או רגליים, בהתאם לשאלון Roland-Morris Disability Questionnaire.

המדד הממוצע בחולים שהשלימו בדיקות הדמיה בשלב מוקדם עמד על 8.54 לעומת 8.74 בביקורות (p=0.36). המדד הממוצע באלו שהשלימו בדיקת MRI או CT בשלב מוקדם עמד על 9.81 לעומת 10.50 בקבוצת הביקורת (p=0.18).

ההשלכות הקליניות העולות מהמחקר הן כי בקשישים עם אירוע חדש של כאבי גב תחתון אין מקום לטיפול שונה מזה המקובל במבוגרים צעירים בכל הנוגע להמלצות לבדיקות הדמיה. בהעדר דגלים אדומים (דוגמאות: היסטוריה של ממאירות, דיכוי חיסוני, סימנים ותסמינים של תסמונת קאודה אקווינה וכדומה) אין מקום להשלים באופן שגרתי בדיקות הדמיה של עמוד השדרה המותני בקשישים.

באופן לא-מפתיע, החוקרים זיהו הבדלים בולטים בעלויות ושימוש במשאבים לאחר שנה אחת. לפי ההערכות, סך התשלומים לאחר שנה אחת היה גבוה ב-1,380 דולרים בחולים שהשלימו בדיקות הדמיה מוקדמות וגבוה ב-1,430 דולרים באלו שהשלימו בדיקת MRI או CT, בהשוואה לביקורות.

JAMA. 2015;313:1143-1153

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה