משפחה

היסטוריה משפחתית של סרטן ערמונית קשורה לסיכון מוגבר לסרטן שד (CANCER)

סרטן שד

מחקר חדש מ-CANCER מראה כי הסיכון לסרטן שד גבוה יותר כאשר קיים סיפור משפחתי בדרגה ראשונה של סרטן ערמונית.

ע”פ המחקר נמצא שבנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית, הייתה עלייה בסיכון של 14% לפתח סרטן שד בהשוואה לנשים ללא היסטוריה כזו. בנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד וגם סרטן ערמונית, הסיכון היחסי גבוה ב-78%.

בנוסף לכך, החוקרים מדווחים כי הסיכון הקשור להיסטוריה של סרטן השד וסרטן הערמונית היה אף גבוה יותר בנשים שחורות בהשוואה לנשים לבנות.  

החוקרים סבורים כי על קלינאים לבחון היסטוריה משפחתית של סרטן ערמונית , בנוסף לסרטן השד, בעיקר בנשים צעירות יחסית בעת קבלת החלטה באשר לביצוע בדיקות סקירה.

החוקרים מעירים כי קיימות גם עדויות לכך שגברים נמצאים בסיכון מוגבר לסרטן ערמונית במידה ויש להם קרובים מדרגה ראשונה עם סרטן שד.

המחקר כלל 78,171 נשים אשר השתתפו ב-Women’s Health Initiative Observational Study  בין 1993 ל-1998 . הנשים הו במעקב חציוני של 132 חודשים ממועד גיוסן למחקר, והיה חציון של 60 חודש בין הגיוס והאיבחון של סרטן שד. דווח על 3,506 מקרים של היארעות של סרטן שד מבין קבוצת המעקב עד 31/8/2009 .

נשים עם סרטן שד נטו יותר , בהשוואה לאלה שלא אובחנו בסרטן שד, להיות לא היספניות, ועם השכלה ברמת קולג’, ולהיות עם הסטוריה של שימוש בהורמונים ומחלת שד שפירה. הן גם נטו יותר לעבור ממוגרפיה במהלך השנתיים האחרונות.

הגיל החציוני בעת אבחנת סרטן השד היה 69 שנים (בטווח בין 50-90) .

היסטוריה משפחתית חיובית של סרטן שד דווחה ע”י 11,608 נשים , ונשים אלה נטו יותר לחלות בסרטן שד מאשר אלו ללא היסטוריה: 20.5% לעומת 14.6% .

בן משפחה יחיד עם סרטן שד היה קשור עם סיכון מוגבר של 40% לסרטן שד, לאחר התאמות לגורמי סיכון נוספים. מס’ בני משפחה עם סרטן שד היה קשור לסיכון מוגבר של 66% (בטווח 1.32-1.88) .

נשים עם סרטן שד נטו יותר בהשוואה לאלו ללא סרטן לדווח על לפחות קרוב משפחה מדרגה ראשונה אחד שאובחן ען סרטן הערמונית (11.6% לעומת 10.1% ). היסטוריה משפחתית זו הייתה קשורה עם סיכון מוגבר מובהק מתון לסרטן שד לאחר התאמות לגורמי סיכון נוספים: סיכון יחסי של 1.14 (בטווח 1.02-1.26) . כאמור, הסיכון היה אף גבוה יותר עבור נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד וסרטן ערמונית : סיכון יחסי של 1.78, בטווח 1.45-2.19. בחתך לפי גזע, הסיכון היחסי הגבוה ביותר היה לנשים שחורות עם סיכון יחסי של פי 2.08 (בטווח 1.33-2.85) .

היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית הייתה גם גורם חיזוי מתון הן בנשים שחורות והן לבנות, אך הגיעה לידי מובהקות סטטיסטית בנשים לבנות בלבד.

Cancer. Published online March 9, 2015.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה