היענות גבוהה לתזונה ים תיכונית קשורה לסיכון מופחת לשבץ בקרב נשים ( ISC 2015 )

תזונה עשירה בירקות ופירות, אגוזים ודלה בשומנים מן החי, מאכלי חלב וממתקים עשויה להפחית את הסיכון לשבץ בעד כ-18% בהשוואה לדיאטות פחות בריאותיות, כך לפי מחקר חדש שהוצג בכנס השבץ הבינ”ל.

ע”פ מימצאי המחקר נשים שהתמידו יותר לדיאטה ים תיכונית היו סיכון מופחת באופן מובהק לשבץ איסכמי בהשוואה לנשים עם היענות נמוכה יותר.

החוקרים טוענים שהמימצאים חשובים במיוחד לאור עדויות חדשות לפיהן מעט אמריקאים יחסית צורכים דיאטות בריאותיות.  החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים כבר הראו שדיאטה ים תיכונית עדיפה מבחינת מניעה שניונית של מחלות קרדיווסקולריות, ולאחרונה גם מחקרים שהדגימו את התועלת של דיאטה ים תיכונית במניעה ראשונית של מחלות קרדיווסקולריות. (מחקחר ה-PREDIMED שפורסם ב-NEJM ושהראה ירידה של 30% באוטם שריר הלב, שבץ ותמותה קרדיווסקולרית).

המחקר הנוכחי עשה שימוש במאגר מידע של המורים בקליפורניה שכלל 104,268 מורות, בעיקר לבנות (87%) בגיל ממוצע 52 , אשר השלימו שאלון נרחב מתוקף היטב בשנת 1995.

המגיבים לשאלון נשאלו על הרגלי התזונה שלהם בשנה האחרונה, לרבות התייחסות למזונות ספציפיים כמו פירות, ירקות , קטניות, שומן לא רווי (בגינם נצברו נקודות חיוביות בשיקלול הציון שלהם) ותוך החסרת נקודות עבור אכילה של מזונות כמו בשר,  חלב, מזון משומר, ממתקים ןכד’) .  המשתתפים חולקו לקבוצות ע”פ מידת היענותן לתזונה הים תיכונית האידיאלית.

החוקרים מדווחים כי בין 1996-2011 , היו 3,165 מקרי שבץ, 2,270 מהם איסכמיים ו-895 מדממים. לאחר התאמות לגורמי סיכון נוספים (מצב כלכלי-חברתי, פעילות גופנית, גיל המעבר, שימוש בגלולות למניעת הריון, ותחלואת רקע כמו סוכרת, היפרכולסטרולמיה, יתר לחץ דם) נמצא שהסיכון לשבץ בקרב הנשים עם ההיענות הגבוהה ביותר לדיאטה ים תיכונית בהשוואה לאלו עם ההיענות הנמוכה ביותר היה 0.85 (ברווח בין 0.73-0.98) . המחקר לא מצא קשר מובהק בין מידת היענות לדיאטה ים תיכונית לשבץ מדמם.

לדיווח במדסקייפ

International Stroke Conference (ISC) 2015. Abstract LB5. Presented February 12, 2015.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה