משפחה

שילוב תמיסת סוכרוז עם קרינת חום להקלה על כאבים ביילודים (Pediatrics)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת Pediatrics עולה כי שילוב מספר טיפות תמיסת סוכרוז בריכוז 24% עם חשיפה קצרה לקרינת חום, המחקים חלק מהמרכיבים של הנקה, לפני מתן חיסון מביאים להקלה של 50% בזמן הבכי והבעות הסבל של היילודים לאחר החיסון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשלב מוקדם במהלך חייהם, יילודים בריאים נחשפים למספר אירועים מכאיבים, דוגמת מילה, דקירות לצרכיי בדיקות דם או מתן חיסונים. הם אינם יכולים לספר למבוגרים על הכאב ובמקום זאת, נוטים לצעוק, להזעיף פנים ומתקשים בשינה. בשלב מאוחר במהלך תקופת היילוד, ההשפעות ארוכות הטווח עשויות לכלול תגובה מוגזת לכאב. לעיתים רחוקות נדרש טיפול בתרופות בעלות השפעה משככת כאבים משמעותית בשל סיכון לאירועים חריגים משמעותיים, כאשר חומרי הרדמה מקומיים וקלים יותר הם פחות יעילים ביילודים.

מדגם המחקר כלל 29 יילודים שנולדו בין יולי עד אוגוסט בשנת 2008, שהוריהם נתנו הסכמתם לחיסון כנגד נגיף HBV (Hepatitis B Virus) בחדר הלידה. המשתתפים חולקו באקראי לתמיסת סוכרת בריכוז 24% במינון 0.24 גרם (15 יילודים) לפני מתן החיסון. 14 יילודים קיבלו 0.24 גרם סוכרוז עם חימום של 0.5 מעלות צלזיוס למשך שתי דקות לפני הזריקה. יילודים בשתי הקבוצות החלו במצב “רגוע וישנוני”.

החוקרים בחנו את סרטוני הוידאו להערכת פני הילדים לזיהוי הבעות כאב ומשך קולות הבכי.

מהנתונים עולה כי עם שילוב תמיסת סוכרוז וחימום חלה ירידה של 50% בבכי והבעות כאב לאחר החיסון, בהשוואה לתמיסת סוכרוז בלבד. ביילודים שקיבלו את שני הטיפולים (14 יילודים) משך זמן הבכי עמד על 12.8 שניות ומשך זמן הבעות כאב עמד על 14.9 שניות, בהתאמה. ביילודים שטופלו בסוכרוז בלבד (15 יילודים) משך זמן הבכי והבעות כאב עמד על 28 שניות ו-31.1 שניות, בהתאמה.

מדי קצב לב העידו כי ביילודים שטופלו רק בסוכרוז תועדה עליה גדולה יותר בקצב הלב, עם 20 פעימות לדקה בהשוואה ל-11 פעימות לדקה עם שילוב סוכרוז וחימום, וירידה גדולה יותר בסינוס אריתמיה על-רקע נשימה.

לסיכום, עידוד הנקה של היילוד ושמירת האם והיילוד הבריא יחדיו חשובים מאוד. אולם, מהמחקר הנוכחי עולה כי במקרים בהם אין אפשרות להנקת אם, ישנה אפשרות שיכוך כאבים טבעית ולא-תרופתית נוספת להגנה על יילודים מפני כאב הכרוך בזריקות לצרכיי חיסונים.

Pediatrics. Published online February 16, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה