משפחה

שינויים בשריר הלב בתגובה לריצת מרתון בגברים בגיל העמידה (Circ Cardiovasc Imaging)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation: Cardiovascular Imaging במהלך חודש פברואר מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש מהם עולה כי אימוני מרתון בטוחים לחלוטין במבוגרים בגיל העמידה וכי השתתפות בתכנית אימונים מובנית מובילה לשיפור משמעותי ובריאותי בגודל ותפקוד הלב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינויים בשריר הלב בתגובה למאמץ תוארו היטב בספורטאים תחרותיים. היקף תהליכי הרימדולינג של שריר הלב עם פעילות לא-תחרותית אינו ידוע ובמחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעות של ריצת מרתון באופן לא-תחרותי על מבנה ותפקוד שריר הלב.

מדגם המחקר כלל 45 רצים, בגיל ממוצע של 48 שנים, כאשר ב-64% תועד לפחות גורם סיכון אחד למחלות לב וכלי דם, שלקחו חלק בתכנית אימונים מובנית לריצת מרתון. בדיקות אקו-לב, מבחן מאמץ לב-ריאה ובדיקות מעבדה בוצעו לפני ואחרי האימונים לכימות השינויים במבנה ותפקוד שריר הלב, סיבולת לב-ריאה ומדדי סיכון למחלות לב.

השלמת 18 שבועות תכנית אימונים הובילה לעליה בסיבולת לב ריאה (צריכת חמצן מקסימאלית של 44.6 לעומת 46.3 מ”ל לק”ג לדקה). במקרים אלו, תוארה שינויים משמעותיים במבנה הלב עם הרחבת חדר שמאל (נפח סוף-דיאסטולי של 156 לעומת 172 מ”ל), חדר ימין (שטח סוף-דיאסטולי של 27 לעומת 28.6 סמ”ר) ופרוזדור שמאלי (נפח סוף-דיאסטולי של 65 לעומת 72 מ”ל). שינויים תפקודיים כללו עליה במהירות דיאסטולית מוקדמת ומאוחרת של חדר שמאל (E’ ו-A’). רימודלינג של שריר הלב לווה בשינויים חיוביים בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל מדד מסת הגוף (27 לעומת 26.7 ק”ג למ”ר, p<0.001), כולסטרול כללי (199 לעומת 192 מ”ג לד”ל), LDL (120 לעומת 114 מ”ג לד”ל) וטריגליצרידים (100 לעומת 85 מ”ג לד”ל).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בגברים בגיל העמידה, אימונים לריצת מרתון לא-תחרותית מלווים בהרחבה של שני החדרים, שיפור תפקוד דיאסטולי של חדר שמאל ושינויים חיוביים בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

Circ Cardiovasc Imaging 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה