משפחה

טיפול בנזעי חשמל עדיף על טיפול תרופתי בחולים עם דיכאון דו-קוטבי עמיד (Am J Psychiatry)

טיפול בנזעי חשמל (ECT או Electroconvulsive Therapy) יעיל הרבה יותר מטיפול תרופתי בחולים עם דיכאון דו-קוטבי עמיד לטיפול, כך עולה מתוצאות המחקר האקראי-מבוקר הראשון להערכת הטיפול בנזעי חשמל בחולים עם דיכאון על-רקע הפרעה ד-קוטבית. עם זאת, מממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת American Journal of Psychiatry עולה עוד כי שיעורי ההפוגה היו מתונים בשתי הקבוצות, ממצאים המדגישים את הצורך בטיפולים חדשים ויעילים יותר באוכלוסיית חולים זו.

מדגם המחקר כלל 73 חולים מאושפזים בשל מחלה חדה עם הפרעה דו-קוטבית, שסבלו מדיכאון עמיד לטיפול; בחולים אלו מדד MADRS (Montgomery-Asberg Depression Rating Scale) עמד על 25 ומעלה.

החולים חולקו באקראי לטיפול בנזעי חשמל (שלושה מפגשים בשבוע למשך עד שישה שבועות), באמצעות אלקטרודות שמוקמו חד-צדדית מימין וגירוי קצר, או טיפול תרופתי סטנדרטי, בהתאם לאלגוריתם המקובל לדיכאון דו-קוטבי.

מהנתונים עולה כי טיפול בנזעי חשמל היה הרבה יותר יעיל מטיפול תרופתי, כאשר מדד MADRS הממוצע בתום ששת שבועות הטיפול היה נמוך ב-6.6 נקודות בקבוצת הטיפול בנזעי חשמל, בהשוואה לקבוצת הטיפול התרופתי.

בדומה, מדד Inventory of Depressive Symptomatology הממוצע לאחר שישה שבועות היה נמוך ב-9.4 נקודות בקבוצת הטיפול בנזעי חשמל. באשר למדד Clinical Global Impression for Bipolar Disorder, המדד הממוצע היה נמוך ב-0.7 נקודות בקבוצת הטיפול בנזעי חשמל בתום תקופת הטיפול.

שיעורי התגובה המשמעותית היו גבוהים כמעט כפליים עם טיפול בנזעי חשמל (73.9% לעומת 35%, p=0.01), אך שיעורי ההפוגה לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות (34.8% לעומת 30%, p=0.74).

מנתוני המחקר עולה כי נזעי חשמל הינו טיפול פוטנטי יותר מטיפול תרופתי בחולים עם דיכאון על-רקע הפרעה דו-קוטבית. שיעורי ההפוגה הנמוכים עשויים להעיד על חומרת המחלה באוכלוסיית המחקר.

Am J Psychiatry. 2015;172:3-5, 41-51

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה