משפחה

בחירת הטיפול המתאים ובמועד הנכון מביאה לשיפור התוצאות בחולים עם ממאירות של הרקטום (מתוך כנס GICS)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-Gastrointestinal Cancer Symposium, עולה כי מועד התחלת הטיפול בחולים עם ממאירות של הרקטום הוא חשוב מאוד, בעיקר בכל הנוגע למרווח הזמן בין טיפול קרינתי וניתוח. החוקרים מדווחים כי זיהו קשר משמעותי בין תגובה פתולוגית מלאה ובין מרווח הזמן בין השני הטיפולים.

מהנתונים עולה כי מרווח זמן בין טיפול קרינתי וטיפול ניתוחי העולה על 60 ימים מלווה בשיעורים גבוהים יותר של תגובה מלאה. עם זאת, עם מרווח של למעלה מ-60 ימים אין עליה בשכיחות שולי ניתוח חיוביים.

כאשר הניתוח נדחה בפחות מ-30 ימים, 4% מהחולים אובחנו עם תגובה מלאה; כאשר נדחה ב-75 ימים, 9.3% אובחנו עם תגובה מלאה לטיפול.

עיכוב של למעלה מ-60 ימים לווה בעליה של 20% בסיכון לתמותה. ככל שהמרווח בין הטיפולים גדל, ההשפעה הפכה בולטת יותר. עם מרווח של למעלה מ-75 ימים נרשמה עליה של 28% בסיכון לתמותה, כאשר מרווח הזמן היה קצר מ-60 ימים, תוארה תועלת הישרדותית.

במדגם שכלל 6,805 חולים, ההישרדות ארוכת הטווח הייתה דומה בכל תתי-הקבוצות כאשר מרווח הזמן בין הטיפולים היה קצר מ-60 ימים. עם זאת, ההישרדות הכוללת פחתה כאשר מרווח הזמן עלה על 60 ימים.

במחקרם בחנו החוקרים את הגורמים הפרוגנוסטיים להישרדות כוללת ומצאו כי גיל, שולי ניתוח, מדד תחלואה נלווית, זמן עד לשחרור לאחר הניתוח ושלב פתולוגי לפי סיווג TNM, נפח הניתוח וההכנסה של המטופל השפיעו משמעותית על שיעורי התמותה לאחר טיפול קרינתי וניתוחי.

עוד עולה מהנתונים כי דרגת הגידול היא חשובה, מאחר ומסווגת את הגידול ואת הסוג ההיסטולוגי של הגידול, אך סוג הניתוח אינו משפיע על ההישרדות ארוכת הטווח. בנוסף, שולי ניתוח הינם מדד פרוגנוסטי חשוב מאוד, בדומה למשך האשפוז לאחר ניתוח.

העיכוב בין הטיפולים היה ארוך יותר בקרב חולים מבוגרים יותר, היספאנים, שחורים או חולים ללא ביטוח רפואי.

מרווחי זמן ארוכים יותר על-רקע תחלואה נלווית או זמינות ירודה של הטיפול עשויים לתרום גם הם להישרדות הירודה, אם כי החוקרים מציינים כי גורמים אלו לא צפויים להביא באופן ישיר לעליה בשולי הניתוח. במקום זאת, נראה כי קיימת תופעה ביולוגית שאינה ניתנת להסבר עפ”י מחלות הרקע או העדר גישה לטיפול רפואי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם תגובה לא-מלאה של הגידול, מרווחי זמן גדולים יותר עשויים להוביל למותו של החולה.

מתוך כנס GICS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה