משפחה

האם בדיקות סקירה למחלות מצילות חיים של מבוגרים ללא תסמינים? (Int. J. Epidemiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים כי בדיקות הסקירה הזמינות כיום למחלות עם שיעורי תמותה גבוהים, היקף הירידה בשיעורי תמותה עקב מחלה ספציפית וירידה בשיעורי תמותה מכל-סיבה היא נמוכה מאוד, אם בכלל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר בדיקות סקירה פופולאריות, דוגמת ממוגרפיה ובדיקת רמות PSA (Prostate Specific Antigen) נתקלו במחלוקת רבה ו/או איבדו לאחרונה את התמיכה הנרחבת לה זכו. כעת הם ביקשו לבחון באופן שיטתי את העדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים אם בדיקות סקירה מפחיתות את שיעורי התמותה עקב מחלות עם שיעורי תמותה גבוהים.

החוקרים ערכו חיפוש בשלושה מאגרים: USPSTF (United States Preventive Services Task Force), מאגר Cochrane Database of Systematic Reviews ו-PubMed. הם סיווגו את העדויות והמחקרים אודות תמותה בעקבות בדיקות סקירה למחלות במבוגרים ללא תסמינים (לא כללו נשים הרות וילדים) ממאגר USPSTF. הם זיהו מטה-אנליזות ומחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת בדיקות סקירה ותמותה ממאגרי Cochrane ו-PubMed.

החוקרים זיהו 19 מחלות (39 בדיקות) מבין 50 מחלות/הפרעות עבורן פורסמו המלצות לסקירה מטעם ה-USPSTF. בדיקות סקירה מומלצות לשש מחלות (12 בדיקות) מבין 19. הם התמקדו בתשע סקירות לא-חופפות ו-48 מחקרים פרטניים אודות 19 מחלות אלו. מהנתונים עולה כי ירידה בשיעורי התמותה הספציפית עם רווח בר סמך שלא חצה את קו האפס תועדה בארבעה מקרים (בדיקת אולטרה-סאונד לזיהוי מפרצת אבי עורקים בטני בגברים, בדיקת ממוגרפיה לזיהוי סרטן שד, בדיקת דם סמוי בצואה וסיגמואידוסקופיה גמישה לזיהוי סרטן מעי גס ורקטום) ללא בדיקות שהדגימו ירידה מובהקת בשיעורי התמותה מכל-סיבה.

מבין המחקרים האקראיים-במבוקרים, ירידה בשיעורי התמותה הספציפית למחלה ושיעורי התמותה מכל-סיבה בה רווח בר-סמך לא חצה את קו האפס תוארה ב-30% ו-11% מההערכות, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם חלק גדול מבדיקות הסקירה הנפוצו כיום לא צפויה ירידה בשיעורי התמותה הספציפיים למחלה או בשיעורי התמותה מכל-סיבה.

Int. J. Epidemiol. (2015)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה