משפחה

בדיקת עיניים חדשה עשויה לנבא נוירופתיה היקפית בחולי סוכרת (Diabetes Care)

בדיקת CCM (Corneal Confocal Microscopy) מסייעת בניבוי נוירופתיה היקפית בחולים עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Diabetes Care. הטכניקה כוללת בדיקה של סיבי עצב ללא מייאלין באמצעות מיקרוסקופ קונפוקאלי של הקרנית. מהנתונים עולה קשר בין נוירופתיה סוכרתית היקפית חמורה יותר ובין הפחתת אורך סיבי עצב הקרנית ורגישות הקרנית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם פגמים באורך סיבי עצב הקרנית, כפי שנקבע לפי בדיקת CCM עשויים לנבא התפתחות עתידית של נוירופתיה סוכרתית היקפית. לשם כך הם בחנו את אורך סיבי עצב הקרנית וכן מדדים אחרים ב-90 חולים עם סוכרת מסוג 1, ללא נוירופתיה, שחלקם פיתחו נוירופתיה היקפית ואחרים לא פיתחו סיבוך זה לאחר ארבע שנים. הם חישבו את השטח מתחת לעקומה במטרה לקבוע את האפשרות לנבא נוירופתיה באמצעות מדד אחד או שילוב מדדים.

16 חולים פיתחו נוירופתיה סוכרתית היקפית (18%) לאחר ארבע שנים. גורמים שניבאו הופעת נוירופתיה סוכרתית לאחר ארבע שנים כללו אורך קצר יותר של סיבי עצב הקרנית, סוכרת ממושכת יותר, ריכוז טריגליצרידים גבוה, רטינופתיה, נפרופתיה, מדד מוגבלות גבוה יותר עקב נוירופתיה, סף תחושת קור נמוך יותר, תחושת חום גבוהה יותר וסף רטט גבוה יותר; הפרעה בתגובה של מונופילמנטים; ומהירות הולכה עצבית איטית יותר בעצב הסוראלי והפרונאלי.

בדיקת CCM עשויה לנבא התפתחות נוירופתיה סוכרתית היקפית לאחר ארבע שנים עם רגישות של 63% וסגוליות של 74% עם סף אורך סיבי עצב הרשתית של 14.1 מ”מ לממ”ר. שילוב מדדי נוירופתיה לא הביא לשיפור יכולת ניבוי התפתחות נוירופתיה סוכרתית היקפית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתן לנבא נוירופתיה סוכרתית היקפית באמצעות מדדים דמוגרפים, מטבוליים וקונבנציונאליים שונים. הוספת CCM למדדי ניבוי נוירופתיה סוכרתית מרחיב את מגוון האפשרויות הזמינות לניבוי נוירופתיה היקפית.

Diabetes Care. Published online January 8, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה