משפחה

הבדלים מגדריים בהשפעות של סוכרת מסוג 2 על התפקוד הגופני (Med Sci Sports Exerc.)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי למרות שבגברים ובנשים עם סוכרת מסוג 2 ללא סיבוכים צריכת חמצן מרבית נמוכה יותר, האבנורמליות בנשים עם סוכרת מסוג 2 בהשוואה לנשים ללא-סוכרת הייתה גדולה יותר מזו שתוארה בגברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 ללא-סיבוכים ישנה הפרעה בתפקוד הגופני בהשוואה למקביליהם ללא סוכרת. ייתכן וליקוי זה הינו האינדיקציה הראשונה להפרעות קרדיווסקולאריות בחולים עם סוכרת מסוג 2. בנשים עם סוכרת מסוג 2 תוצאות קרדיווסקולאריות גרועות יותר בהשוואה לגברים עם המחלה הנפוצה. השערתם הייתה כי בנשים עם סוכרת ליקוי גופני גדול יותר בהשוואה לגברים עם סוכרת, בהשוואה למקביליהם ללא סוכרת.

מדגם המחקר כלל 15 נשים (לפני מנופאוזה) ו-14 גברים עם סוכרת מסוג 2 וכן 22 נשים ו-13 גברים ללא סוכרת, שהשלימו בדיקות מאמץ. תוצאים נוספים שנבחנו כללו מדדי רגישות אינסולין, תפקוד אנדותל, זרימת דם ותפקוד לבבי במנוחה.

בגברים ונשים עם סוכרת מסוג 2, אך לא בקבוצת הביקורת, תועדה הפרעה ברגישות אינסולין. בנשים עם סוכרת מסוג 2 צריכת החמצן המרבית הייתה נמוכה יותר בהשוואה לנשים לא-סוכרתיות (24%, p<0.05). קבועי הזמן (שלב 2) של התגובה הקינטית של צריכת החמצן המרבית היו איטיים יותר בגברים ובנשים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לביקורות ללא-סוכרת. לא תוארו הבדלים בתפקוד החדרי במנוחה לפי בדיקת אקו-לב דופלר.

בנשים עם סוכרת מסוג 2 מדדי FMD (Flow Mediated Dilatation) וזרימת הדם בתגובה להיפרמיה היו נמוכים יותר בהשוואה לנשים ללא סוכרת, בעוד שבגברים עם סוכרת מסוג 2 מדדי FMD היו נמוכים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאחר וקיים מתאם הפוך בין צריכת חמצן מרבית ובין תמותה, הבדלים מגדריים שתוארו ביכולת הגופנית בחולים עם סוכרת מסוג 2 מספקים את הבסיס לעליה בשיעורי התחלואה והתמותה בנשים בהשוואה לגברים עם סוכרת ללא-סיבוכים.

Med Sci Sports Exerc. 2015;47(1):58-65

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה