משפחה

תרגילי חיזוק יעילים יותר מטיפול ידני בסובלים מכאבי גב עם מאפיינים של חוסר יציבות של עמוד השדרה (אונ’ אריאל בשומרון)

מקור: אונ’ אריאל בשומרון

בעבודה שפורסמה במהלך שנת 2014 בירחון הפיזיותרפיה האורתופדית המוביל בארה”ב (Journal of Orthopedic and Sports Physical Therapy), מזהים צוות החוקרים בראשותו של ד”ר אלון רבין, פיזיותרפיסט ומרצה בכיר במחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת אריאל , את המאפיינים של מטופלים עם כאב גב תחתון שיגיבו היטב לטיפול בתרגילי חיזוק לשרירי הגב והבטן. במחקר שכלל למעלה מ-100 נבדקים בגילאים 18-65, ונערך בשיתוף פעולה עם מכוני הפיזיותרפיה של “שירותי בריאות כללית” נעשתה השוואה בין שתי שיטות טיפול מקובלות: 1.) תרגילי חיזוק לשרירי הגב והבטן בהנחיית פיזיותרפיסט ו-2.) טיפול ידני  ע”י פיזיותרפיסט שכלל טכניקות מניפולציה ותרגילי מתיחה ותנועה. כצפוי בהשוואת הטיפולים השונים בקרב כלל הנבדקים לא נראה הבדל משמעותי בין שיטות הטיפול. אולם  כאשר הושוו התוצאות רק בקרב הנבדקים שהראו מאפיינים של חוסר יציבות של עמוד השדרה, אלו שטופלו בתרגילי החיזוק הראו תוצאות טובות יותר באופן משמעותי מהמטופלים בטיפול הידני. 

עבודה זו מסייעת  להבנה כיצד יש לטפל בסוג מסויים של כאב גב תחתון, כזה הנגרם מחוסר יציבות של עמוד השדרה. משמעות התוצאות היא שהיום אנו יודעים טוב יותר למי להמליץ לחזק שרירים ואצל מי כדאי לחפש טיפול אחר. בנוסף, המחקר מדגיש את העובדה שכדאי להפסיק ולחפש את  טיפול הזהב לכאב גב תחתון. במקום זה, יש לחפש את המאפיינים של המטופלים שיגיבו היטב לכל אחד מהטיפולים הקיימים. מדובר בצעד חשוב לשיפור יעילות הטיפול בבעיה שכיחה ביותר”

מוסיף ד”ר רבין : “כאב גב תחתון שכיח ביותר. הנתונים מצביעים שכ-80% מהאוכלוסייה המערבית תחווה התקף של כאב גב תחתון לפחות פעם בחיים וכן על כך שבכל רגע נתון קרוב ל: 30% מהאוכלוסיה סובלת מכאב גב ברמה כלשהי.  “כאב גב תחתון  מהווה גם הסיבה העיקרית בגינה פונים מטופלים למכוני הפיזיותרפיה של קופות החולים בישראל. טיפול תרופתי, פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, דיקור, פעילות גופנית ומסאז’ הם רק חלק מאפשרויות הטיפול השמרני, ( שאינו ניתוחי), בכאבי גב תחתון. למרות מגוון זה, הספרות המדעית איננה מצביעה על עדיפות ברורה לטיפול כזה או אחר. במרבית העבודות המשוות בין טיפולים שמרנים שונים לא נצפה יתרון ברור לאף אחת משיטות הטיפול. בנוסף, זה לא נדיר לשמוע מאדם אחד שטיפול כלשהו עשה פלאים בשבילו בעוד שאדם אחר יספר שאותו הטיפול לא עזר כלל. גם במכון הפיזיותרפיה אנו רגילים לראות מטופלים עם אותה הבעיה כביכול, כאב גב תחתון, המגיבים באופן שונה לחלוטין לטיפולים שונים”. אחד ההסברים לתופעה זו הוא שכאב גב תחתון איננו תופעה הומוגנית ואחידה אצל כל הסובלים ממנו. מדובר בסימפטום כללי, המאגד בתוכו סוגים שונים של בעיות בעמוד השדרה ולכן אין סיבה לחשוב שטיפול אחד, טוב ככל שיהיה, יתאים לכלל הסובלים מכאב גב תחתון. כפי שאין עוררין על כך שסרטן היא מחלה הטרוגנית, בעלת סוגים שונים, סיכויי החלמה שונים וטיפולים שונים, כך צריך גם להתייחס לכאב גב תחתון. המפתח טמון בהבנת סוג כאב הגב ממנו סובל המטופל, ועוד יותר בהבנת סוג הטיפול שיביא לתוצאה הטובה ביותר  בכל מטופל. עלינו לזהות בעצם מאפיינים מסוימים בקרב הסובלים מכאב גב תחתון המצביעים על סיכויי ההצלחה של טיפולים שונים . גישה זו, שתחילתה בשנות ה-90 תפסה תאוצה רבה ב-20 השנים האחרונות והיום היכולת להתאים את סוג הטיפול לכל מטופל השתפרה באופן משמעותי.”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה