הערכת הצרכים של מטופלים ששרדו מחלות ממאירות (Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת Cancer מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מטופלים ששרדו מחלות ממאירות צפויים למספר הפרעות הנותרות למשך עד עשר שנים לאחר האבחנה והטיפול ואינם זוכים להתייחסות מספקת.

מהממצאים ממאגר American Cancer Society, עולה כי מטופלים ששרדו מחלה ממארת סובלים מבעיות גופניות וכלכליות, כמו גם בעיות בתחום ההשכלה, שליטה אישית ועוד, כאשר כל מטופל צפוי לכשלוש בעיות הנותרות ללא מענה.

במסגרת המחקר נבחנו הנתונים אודות 1,514 משתתפים ששרדו 2, 5 ו-10 שנים לאחר מחלה ממארת והשיבו על השאלה הפתוחה הבאה: “אנא ספר לנו אודות צרכים שלך כיום כאדם ששרד מחלה ממארת, שאינם זוכים למענה משביע רצון”.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62.5 שנים, 34.6% היו גברים, 43.4% אובחנו עם סרטן שד, 40% שרדו שנתיים לאחר הממאירות.

הצורך הנפוץ ביותר שלא זכה למענה היה בעיות גופניות (38.2%). לאחריו הופיעו בסדר הבא בעיות כלכליות (20.3%), צרכים הנוגעים להדרכה ומידע (19.5%) ובעיות שליטה עצמית (16.4%) שכללו צרכים הנוגעים ליכולת של האדם לשמור על עצמאות במונחים של תפקוד גופני (תפקודי זקפה, התרוקנות וניידות) ותפקוד חברתי (יכולת לערוך תכניות ולהשתתף במפגשים חברתיים).

צרכים אחרים שלא זכו למענה כללו בעיות הנוגעות למערכת הטיפול, משאבים, בעיות הנוגעות לבריאות נפשית ורגשית, בעיות חברתיות וחששות על-רקע חווית המחלה.

בממוצע, כל שורד דיווח על 2.88 צרכים שלא זכו למענה מספק, כאשר בנשים לאחר סרטן שד ממוצע זה עמד על 2.96 בעיות. מטופלים ששרדו סרטן עור דיווחו על מספר הבעיות ללא מענה הנמוך ביותר (ממוצע של 2.63).

בגברים תועדה שכיחות גבוהה יותר מנשים של בעיות גופניות ובעיות שליטה עצמית. מנגד, בנשים תועדה שכיחות גבוהה משמעותית של בעיות כלכליות, בעיות הנוגעות למערכת הטיפול והמשאבים, בעיות הנוגעות לבריאות הנפשית והרגשית, בעיות בתמיכה חברתית ובעיות תקשורת. גברים ששרדו סרטן ערמונית מעל גיל 65 שנים דיווחו בשכיחות גבוהה במיוחד על בעיות גופניות ובעיות הנוגעות לשליטה עצמית.

בקרב שורדים צעירים יותר תועדה שכיחות גבוהה יותר של בעיות כלכליות, בעיות הנוגעות לבריאות נפשית/רגשית ובעיות תקשורת.

Cancer. Published online January 12, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה