משפחה

האם CT בטן הינה בדיקה טובה לזיהוי גרורות כבדיות של מלנומה של הענבייה? (Arch Ophthalmol)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת מרץ של Archives of Ophthalmology עולה כי לעיתים רחוקות בדיקת CT של הבטן מזהה גרורות כבדיות על-רקע מלנומה של הענבייה, ואין מקום לערוך בדיקה זו במסגרת בדיקות סקירה.

לדברי החוקרים, בנוכחות בדיקת CT אבנורמלית של הכבד בחולה עם אבחנה חדשה של מלנומה של הענבייה הסיכוי כי מדובר במקור לא-ממאיר גבוה פי 10-15 מהסיכוי כי מדובר בגרורות כבדיות. החוקרים בחנו את סריקות ה-CT שנערכו ב-91 חולים בתוך חודש אחד (בממוצע, 8 ימים) מאבחנת מלנומה של הענבייה.

ב-50 חולים (55%) תועדה בדיקת CT אבנורמלית, אך רק ב-3 חולים (3.3%) אושר כי מדובר בגרורות לכבד.

בסריקות שהיו חשודות לגרורות, הסיכוי להופעת נגעים מרובים עלה על הסיכוי להופעת נגע בודד, אך אף אחד מפרוטוקולי הבדיקה (תלת-פאזי או לא-תלת-פאזי) ולא המרכז בו נערכה הבדיקה, הבחינו בין פענוח תקין ואבנורמלי.

לדברי החוקרים, חשוב לקחת בחשבון את האפשרות כי נגעים שסווגו בבדיקת CT ראשונית כקטנים מכדי שניתן יהיה לאפיינם, עשויים למעשה להוות גרורות של מלנומה שלא-זוהו. לאור זאת, ייתכן כי הערך של 3.3% מהווה תת-הערכה של ההיארעות של מחלה גרורתית בחולים אלו.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא. בשלב זה, על-בסיס המחקר הנוכחי, אין תמיכה לביצוע בדיקות CT של הכבד במסגרת בדיקות סקירה.

Arch Ophthalmol 2010;128:319-323

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה