משפחה

סקר חדש מראה כי מרבית ההורים חוששים מפני תופעות לוואי של חיסונים (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מסקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Pediatrics עולה כי בעוד שהורים רבים חשים כי חיסון מהווה דרך טובה להגן על ילדיהם מפני מחלות העלולות לסכן חיים, למעלה ממחציתם חוששים עדיין מפני האפשרות של תופעות לוואי הכרוכות בחיסון.

החוקרים מצאו כי 88% מההורים שנבדקו מקפידים על תוכנית החיסונים לילד המומלצת על פי רופאיהם, אולם 54% מהם חוששים מפני תופעות לוואי רציניות לחיסונים. על אף שניכר שהורים רבים שותפים לתחושה כי חיסונים הינם דרך טובה להגן על ילדיהם ממחלות, אלו הם אותם ההורים המביעים חשש ביחס לתופעות הלוואי האפשריות, ואשר מטילים ספק בבטיחות החיסונים החדשים יותר באופן מיוחד.

לדברי החוקרים, הורים החוששים מפני תופעות לוואי של החיסונים נוטים פחות לחסן את ילדיהם. למעשה, תוצאות המחקר הנוכחי מראות כי אחד מכל שמונה הורים סירב לפחות פעם אחת לחיסון המומלץ מטעם רופאי הילדים. בנוסף, מהנתונים עולה כי החיסונים שההורים מסרבים לבצעם נוטים להיות החיסונים החדשים יותר, כגון אלו כנגד וריצלה, קונג’וגט מנינגוקוקלי ונגיף ה-Human Papillomavirus (HPV), בהשוואה לאלו הותיקים יותר כדוגמת חיסון ה-MMR (חצבת, חזרת ואדמת).

בסקר השתתפו 1,552 הורים, אשר נשאלו על לעמדותיהם ביחס לחיסונים. ככלל, 90% מההורים ציינו כי חיסונים הינם דרך טובה להגן על ילדיהם מפני מחלות, ו-885 טענו כי ככלל הם מבצעים את הנחיות הרופא המטפל ביחס לחיסונים. עם זאת, התוצאות מראות כי על אף היעדר ראיות מדעיות התומכות בקשר בין אוטיזם וחיסונים, שיעור הגבוה מאחד מכל חמישה הורים ממשיכים להאמין כי חיסונים מסוימים גורמים לאוטיזם בקרב ילדים בריאים. החוקרים מוסיפים כי אמהות נטו להאמין לטענה זו יותר מאשר אבות, וכן נטו יותר לחשש מפני תופעות הלוואי של חיסונים, ולסרב אי פעם לחיסון המומלץ לילדיהם מטעם רופא הילדים.

כמו כן, הראו החוקרים כי הורים ממוצא היספאני נטו לטעון יותר מאשר הורים לבנים או אפרו-אמריקאיים כי הם מקפידים על תוכנית החיסונים המומלצת לילדיהם, ופחות מסרבים לחיסונים. עם זאת, הורים ממוצא היספאני נטו יותר להאמין לקשר בין אוטיזם ובין חיסונים ולחשוש מפני תופעות הלוואי הכרוכות בהם.

החוקרים מסכמים כי על אף הזמינות של מידע המתייחס לחששות רבות הכרוכות בביצוע חיסונים, המידע עדיין איננו מגיע אל ההורים בצורה יעילה או משכנעת דיו. לטענתם, הדבר מעמיד בסכנה את שיעורי ההתחסנות הגבוהים של ילדים באם סוגיות אלו לא תזכינה להתייחסות בצורה יעילה.

Pediatrics 2010;125:654-659

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה