משפחה

האם בדיקה של הדמעות עשויה להחליף את הצורך בניקור מותני לזיהוי התקדמות במקרים מסוימים של טרשת נפוצה? (מתוך Multiple Sclerosis)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של הירחון Multiple Sclerosis עולה כי שיטות חדשות של Isoelectric focusing (IEF) עשויות לזהות בנדים אוליגוקלונאליים בנוזל הדמע, ולפיכך עשויות לטענת החוקרים להחליף את הנוזל השדרתי (ואת הצורך בניקור מותני) בלמעלה משליש מהחולים.

לדברי החוקרים, שיטה זו יכולה למשל לשמש כבדיקה ראשונה במרפאות, ובמיוחד כשאין החולה עונה על הקריטריונים של McDonald. בצורה זו, יבוצע ניקור מותני רק באותם חולים אשר בהם הניתוח הלקרימאלי העלה תוצאות שליליות. החוקרים מסבירים כי שיטה זו תוכננה על מנת לאפשר יישום קל יותר במעבדות המוכשרות לבצע IEF.

החוקרים מבהירים כי בתסמונת המבודדת-קלינית (Clinically isolated syndrome, CIS), האיתור של בנדים אוליגוקלונאליים בנוזל השדרתי הינו חיוני כאשר הקריטריונים האבחנתיים של בדיקת תהודה מגנטית נענים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את נקודות הדימיון בין הזיהוי של בנדים אוליגוקלונאליים בין נוזל הדמעות ובין הנוזל השדרתי. ראוי לציין כי תוצאותיהם של מחקרים קודמים של בדיקת נוזל הדמע עמדו היו סותרות.

מומחה מטעם ה-Multiple Sclerosis Association of America משבח את החוקרים על שהפיחו חיים ברעיון אשר נזנח לאחר כמה תוצאות שליליות. לדבריו, תפישה זו נותרה קפואה ולא התקדמה למשך שנים, והחוקרים הראו בעבודתם זו יצירתיות ראויה לציון במציאת דרכים חדשות לביצוע הבדיקה.

במחקרם הנוכחי אספו החוקרים נוזל דמעות מ-69 חולים באמצעות Schirmer strip, זאת לעומת קבוצות קודמות אשר עוררו את היווצרות הדמעות באמצעות בצלים ואספו אותן ב-Capillary tubes, שיטה אשר החוקרים משערים כי יתכן והביאה לדילול הדגימות.

החוקרים מציינים כי עלה בידם לזהות בנדים מונוקלונאליים בדמעות של 42% מהחולים, לעומת 64% אשר זוהו באמצעות הנוזל השדרתי. החוקרים מסבירים כי בנדים אוליגוקלונאליים נמצאים בכ-95% מהחולים עם טרשת נפוצה, אולם מזוהים רק בכ-60% מהחולים עם תסמונת מבודדת-קלינית (CIS).

עוד שהבדיקה עדיין אינה מוכנה לשימוש נרחב, טוען המומחה כי מדובר בשיטה מעניינת מאוד. לדבריו, שיעור הזיהוי הינו נמוך אמנם מזה שנצפה בבדיקת הנוזל השדרתי, ואולם המדובר בשיטה פחות פולשנית שעשויה להיות נקודת מוצא מצוינת לתחילת הבדיקות.

היות ושאלות רבות בנושא נותרו פתוחות, מזכירים החוקרים כי בכוונתם לאסוף דגימות חדשות של נוזל דמה מחולים ולהמשיך לעקוב אחריהם במהלך השנתיים הקרובות. באשר לשאלה מדוע ניתנים הבנדים האוליגוקלונאליים לזיהוי בנוזל הדמעות, הם משערים כי הפוליקולים הלימפטיים בבלוטת הדמעות מצויים קרוב לפוליקולים של מערכת העצבים המרכזית. הסבר נוסף לדבריהם הינו נדידה של תאים לימפואידיים או של נוגדנים מסוג IgG דרך מחסום הדם-דמעות.

המומחה מסכים עם דעת החוקרים כי יתכן ובמחקרים הקודמים שבחנו את השיטה האמורה נגרם שלא במתכוון דילול של הדגימות בשל השיטות ששימשו לאינדוקציה שלהן. בהקשר זה, מציעים החוקרים כי השיטה המיטבית למניעת דילול דגימת נוזל הדמע הינו להגביל את איסוף הדגימה למקסימום של 10mL, אשר נאספים על פי רוב תוך פחות מדקה או שתיים. הם מוסיפים כי יש צורך במחקרים נוספים בתחום על מנת לאשר את הנחתם כי שיטת ה-Isoelectric focusing של נוזל הדמע אינה נתונה לשינויים בעקבות דילול הדגימה בשל זמן איסוף ממושך, אשר עשוי להביא להחזר של הפרשה נוספת של דמעות בפני עצמו.

Mult Scler. 2010;16:87-92

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Headache and Pain מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי Atogepant (קיוליפטה) מהווה טיפול יעיל ונסבל היטב למניעת מיגרנה, כולל מיגרנה אפיזודית וכרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי את היעילות והבטיחות של Atogepant, אנטגוניסט של CGRP, למניעת מיגרנה על-בסיס תוצאות מחקרים אקראיים ומבוקרים. החוקרים […]

  • נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    במאמר שפורסם בכתב העת Bone מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי התומכות בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס של נשים מבוגרות והפניית אלו עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס, עם עליה משמעותית בשיעורי הטיפול והפחתת הסיכון לשברים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הטיפול והסיכון לשברים בנשים מבוגרות במחקר מבוסס-אוכלוסייה בו נשים עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס הופנו […]

  • תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה